Och när solen står som högst så kysser vi varandra hejdå.

Idag tyckte jag det var en alldeles perfekt dag att vara ledig på, jag har legat vid poolkanten och läst böcker och lekt lyxhustru hela dagen. Så när det blev alldeles för varmt så hoppade jag ner i poolen och orkade vara i solen en stund till efteråt. Vilket såhär i efterhand kanske hade varit bättre om jag inte orkat, nu är jag nämligen sådär tjusigt knallröd med väldigt konstiga ränder då jag hade en lite knasig bikini på mig. Nåja. Det var en fin dag ändå, det var det.

En liten promenad till sjön hann jag med också och sedan har jag också hunnit med att laga en väldigt god middag. Jag blir fortfarande lika lyrisk varje gång jag lyckas reda en sås, det var i många år någonting jag alltid misslyckades med. Men nu har jag minsann fått in snitsen, så idag lyckades jag igen. Det var nästan så att jag sprang iväg med kastrullen för att visa Jimmy, men jag lyckades hejda mig själv då jag insåg att han troligtvis inte alls skulle förstå hur duktig jag. Det förstår säkert inte ni heller, men huvudsaken är att jag är stolt över mig själv! Här är receptet på såsen jag lagade idag (och den andra maten också, men den är inte lika viktig):

Kycklingrullader med parmesan och soltorkade tomater och pesto rosso-sås

För 2 port

Kycklingrullader:
2 st kycklingfiléer
parmesan
ca 8 st soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta
oregano

Pesto rosso-sås:
2 msk mjöl
2 msk smör
1 dl grönsaksbuljong
2 dl mjölk
ca 5-6 msk röd pesto

Sätt ugnen på 200 grader.
Snitta kycklingfiléerna längs med långsidan.
Banka försiktigt ut dem.
Skala och finhacka vitlöken och hacka tomaterna.
Blanda detta med färskriven parmesan.
Krydda med oregano och bred ut röran över kycklingfiléerna.
Rulla försiktigt ihop och fäst med tandpetare.
Rulla in dem i aluminiumfolie och lägg i en form i ugnen i 30 minuter.
Smält smöret på svag värme i en kastrull.
Vispa ner mjölet.
Tillsätt mjölk och buljong under omrörning.
Vispa till såsen börjat tjockna.
Smaka av med röd pesto.
Servera kycklingrulladerna med pestosåsen, couscous och en god sallad.

Det var jättegott, tyckte jag åtminstone. Han som jag bor med hade ingen åsikt överhuvudtaget för han är jätteallergisk just nu så han känner ingen smak och jag håller långsamt på att avliva honom genom att ha alla fönstren på vid gavel. Men det är ju antingen det eller att jag dör av värmeslag och det vill ni ju inte. Nej, jag tänkte väl det. Varför visar de aldrig Karl För Sin Kilt på somrarna längre? Jag blir så förbannad! En liten repris är väl det minsta man kan begära.

Kate & Anna McCarrigle - Go Leave


Kommentarer
Postat av: Jenny H

Tillbaka med Karl för sin kilt, jag ringer SVT!

2011-06-29 @ 22:51:06
Postat av: Tina N

Har du POOL??? Nu blev jag avis... ;)



Lite får han tåla - huvudsaken är ju att Du mår bra! ;) (Finns en ny sprej, som blockerar näsan från pollen. Köp den åt honom!)

2011-06-30 @ 20:02:35
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

EN liten repris? Brukar det inte vara det enda som visas på tv under sommaren, repriser?

2011-06-30 @ 20:35:34
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0