Det här skeppet var byggt för att hålla.

Nej, vet ni vad. Håkan och solsken i all ära, men nu måste vi väl ändå återgå till det viktigaste här i livet. Och med livet menar jag bloggen, det förstår ni väl alla då jag inte har något annat liv. Så nu blir det mumsig mat. Jag gillar ju mat, och på sistone har det lagats alldeles för dåligt med mat i vårat kök. Men nu ska det bli ändring, och det är faktiskt riktigt skönt att vara hemma vid middagstid om dagarna och få laga till riktigt god mat. Som idag till exempel, idag blev det himla god mat. Jättestarkt, sådär så att man börjar hosta och gråta när man tillagar den. Men oh, så det är värt det.

Malaysisk kycklingcurry med ris

För 2 portioner

2 st kycklingfiléer
2 röda chilifrukter
6 st vitlöksklyftor
½ dl pressad citron
gurkmeja
spiskummin
koriander
1½ dl matlagningsgrädde

Kärna ur chilifrukterna och skala vitlöken.
Kör chili, vitlök, pressad citron och gurkmeja i en mixer.
Skär kycklingfiléerna i bitar.
Blanda chilimixen och kycklingbitar i en plastpåse
och gnid in kycklingen tills den är helt täckt.
Hetta upp lite olja i en djup panna och låt spiskummin fräsa med ett tag.
Lägg ner kycklingbitarna i pannan och krydda med koriander.
Häll över matlagningsgrädden när kycklingen är genomstekt.
Låt puttra ihop i några minuter tills såsen tjockat på sig.
Servera kycklingen med jasminris.

Ja. Starkt som sagt. Men så gott! Kanske man borde haft kokosmjölk istället för matlagningsgrädde, men man tager vad man haver. Eller så haver man vad man tager, det är lite olika beroende på vilken livsfilosofi man har.

Efter att vi ätit middag idag gick jag hem till Evelina och tittade på säsongsavslutningen på DH och åt tårta. Men den återkommer jag med imorgon. Tårtan alltså, hur det gick på DH får ni allt ta reda på själva om ni vill veta det. Nu ska jag titta på Arkiv X och sen ska jag försöka sova. Nu är det alltså värmen som stör min sömn, inte Arkiv X. Säger vi. För annars säger säkert Jimmy att jag inte får titta på Arkiv X. Så det är liksom bäst att skylla på värmen.

Battles - Race: In

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Åh jag minns när jag var liten och tjuvtittade på Arkiv X när föräldrarna var borta en kväll. Jag var så rädd att jag gömde mig bakom kudden och sedan kunde jag inte sova förrän föräldrarna kom hem igen sensent. Det är nog till och med så att jag minns exakt vilket avsnitt det var.

2011-06-08 @ 00:25:10
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Karin

ser lite ut som de local food vi brukar äta till lunch här;)

2011-06-08 @ 04:26:28
URL: http://minegeninspiration.blogg.se/
Postat av: tina

Åh vad jag blev sugen på kycklingcurry, mmm!

2011-06-08 @ 08:25:54
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: dingon

haha ja! denise sa det till mig i höstas! och mormor har hållt en tumme varje gång jag har haft tenta och det har ju ialla fall fungerat, så det måste vara sant! fattar du hur bra det kommer bli nu!!?



jenny sa att du bara var hemma några dar över midsommar? kan du uppdatera mig om vilka är du snäll :D



PUSSPUSSPUSS!!

2011-06-08 @ 12:59:14
Postat av: Eleonore

ÅH så smarrigt det lät, ska prova detta någon gång :D

Då får jag hålla utkik efter dem när jag åker till England nästa gång. Hoppas jag får chansen att pröva en av de bättre då!

Hoppas allt är bra med dig :)

2011-06-08 @ 14:08:42
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ja tack! Mums!!!

En riktig cliffhanger på DH....som vanligt!!

2011-06-08 @ 17:07:04
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0