Låt mig berätta om allting som jag förlorat.

Nu borde jag egentligen äta frukost och klä på mig och andra såna där saker som man ska göra, eller ha gjort, såhär dags. Fast faktum är att Jimmy är och handlar frukost just nu, så jag har ju faktiskt en anledning till att sitta här istället. Så medans jag väntar på Jimmy så kan jag ju dela med mig av gårdagens middag. Det blir köttfärs, i form av biffar! Ja, jag vet, jag är också lite i chock. Receptet kommer från en mjölkkartong från början:

Heta färsbiffar i grönpepparsås

För 4 portioner

500 gr köttfärs
1 pressad vitlöksklyfta
3 msk chilisås
2 dl créme fraiche
1 msk soja
timjan
grönpeppar
1 dl vatten

Blanda vitlöken, färs och chilisås (ta en riktigt stark vetja!) till en jämn smet.
Forma till 8 biffar.
Stek biffarna några minuter på varje sida, tills de är genomstekta.
Ta upp dem och lägg åt sidan.
Rör ner créme fraiche, soja, timjan, grönpeppar och vatten i stekpannan.
Koka upp och lägg ner biffarna i såsen.
Låt dem puttra med ett tag och servera sedan med ris och en god sallad.

Biffarna var jättegoda och saftiga. Ja, såsen var ju också god förstås. Men biffarna var verkligen extra goda med den där chilisåsen i. Vi gillar ju stark mat i det här hushållet, det är väl ingen hemlighet direkt. Gör man inte det ska man nog använda sig av en mild chilisås.

Nu har Jimmy kommit hem med frukost så nu ska jag äta den och klä på mig lite. Sen kommer svärfar på besök och ikväll ska vi på vernissage och titta på den här fina utställningen. Fast dagens största händelse är nog att det är Negativa Dagen, Ann hon kan hon! Fast det där lät ju lite väl positivt...

Frank Turner - Wanderlust


(och har ni inget bättre för er så tycker jag att ni kan lyssna på hela Frank Turners album England Keep My Bones, för det är tamejtusan inte dåligt någonstans. så gör det.)

(ps. han hade köpt wienerbröd till frukosten! wienerbröd!! fy fabian, vad fin han är den där jimmy.)

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

lite biffar är aldrig fel. Får se vad man kan trolla ihop till fredagsmyset...

2011-07-01 @ 11:29:31
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Då biddedet en frukost a'la Danmark då? Men negativa dagen, ska man verkligen käka wienerbröd då? Finns det inte tillräckligt mycket negativ i världen egentligen... varför kan man inte få vara glad, lycklig och positiv??? (tjoho vad det lät klämkäckt - men så har vi ju inte anmält oss till dagen heller Big smile)



Hoppas du får en positiv och härlig helg!

2011-07-01 @ 16:00:58
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Everlasting

Det där verkade gott! Det var längesedan jag åt köttfärs (nä, det var det inte men vi kan ju låtsas).

2011-07-01 @ 16:10:10
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0