Jag skulle springa iväg.

Jaha. Nu är det dags för soppbild igen. Jag blir helt trött när jag ska försöka ta ett fint foto på soppa. Eller åtminstone någonting som inte ser ut precis som alla andra soppbilder jag haft här på bloggen. Men vi har liksom inget hemligt skåp med soppskålar härhemma, tyvärr, så det får bli ungefär som det brukar bli. Ja. Vi åt soppa idag alltså, och den såg ut såhär (väldigt nyskapande):

Nikkaluoktasoppa

För 4 portioner

ca 300 gr nötfärs
3 dl vitkål
½ gul lök
2 msk dijonsenap
3 msk tomatpuré
1 liter vatten
1 tärning köttbuljong
1 st lagerblad
persilja
soja
salt
peppar

Strimla vitkålen och skala och hacka löken.
Fräs på köttfärs, kål och lök i en stor kastrull tills färsen fått en fin färg.
Tillsätt senap, tomatpuré, vatten, buljongtärning och lagerblad.
Låt koka i ca 10 minuter.
Smaka av med persilja, soja, salt och peppar.

Jag hittade grundreceptet på tasteline och sen gjorde jag precis som jag själv ville med det för jag har alltid varit en liten rebell. Det smakade ungefär som vårrullar i soppform. Och i min bok betyder det att det var gott. Det var väldigt längesen vi åt vårrullar slog det mig nu. Så mycket att äta, så lite tid...

The Jayhawks - Big Star

Kommentarer
Postat av: Malin

Mums, jag som satt och letade bla soppor på tasteline igår, den här missade jag. Låter gott, mig maila maken pronto med länken så han får skriva ut. Ett gott bröd hade ni till eller? Tycker det behövs när man äter soppa för att magen ska fatta att den blir mätt typ... Min pappa har oxå starkt motstånd mot McD men det hände att vi åt där ändå ibland, motviljan har kanske kommit på senare år, men såg du att deras presschef skrev en kommentar i bloggen igår? Det var ändå ett litet plus, undrar hur hon hittade dit? Ska bli kul att se om det händer nått.

Kramar Malin

2011-01-19 @ 07:35:04
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Anabanana

Woho! Den här gör alltid min lilla mamma, så den har jag alltid provat och den får godkänt (mest för att jag inte tycker om soppar, jag menar - potatissoppa t.ex - vem fan kom på nåt sånt?). Alltså får du godkänt som lagade den, awesome va? <3

2011-01-19 @ 18:36:59
URL: http://anagoesbananas.blogspot.com
Postat av: charlotta

håller med, soppa är ungefär lika lätt att ta bild på som en... hundbajskorv. typ. men hey, jag tycker du har lyckats riktigt bra :)



vad sägs om fika nästa vecka? du kan få komma hem till mig och titta på min knä-freakshow om du vill :) är ledig några dagar mitt i veckan så jag vill ha sällskap (och bullar!)

2011-01-20 @ 10:30:29
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Men det låter gott iallafall! Nä, svårt att få soppan att le på foto!!

2011-01-20 @ 20:54:24
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: tove

Denna soppa har jag också gjort! Den är väldigt god. Fast jag gjorde den med qournfärs.

2011-01-27 @ 17:12:23
URL: http://365ume.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0