Hinkar fyllda med välgörenhet.

Tack, tack för alla gratulationer. Det är ju inte så farligt det här med att fylla 26 ändå, inte när folk är så himla snälla. Tårtkalas var det däremot lite ont om, man tycker ju att Jimmy kunde fixat någon slags liten tårta ändå, det tycker man ju. Sen att det är jag som är tårtmakaren i hushållet har inte med saken att göra, är det jag som fyller år så är det väl jag som ska få tårta? Fast sen är jag ju å andra sidan inte särskilt förtjust i tårta. Jag gjorde en himla god födelsedagsmiddag i alla fall, som såg ut såhär:

Grekiska köttbullar och pasta

För 4 portioner

400 gr köttfärs
1 vitlöksklyfta
1 lime, rivet skal från
8-10 st soltorkade tomater
100 gr fetaost
1 ägg
2 msk kalvfond

Sås:
1 dl vitt vin
1 dl créme fraiche
2 msk balsamvinäger
1 msk kalvfond
persilja

Pressa vitlöksklyftan i en skål och riv ner limeskalet.
Hacka soltorkade tomaterna och smula ner fetaosten.
Blanda ner ägg och kalvfond och kanske lite salt och peppar.
Tillsätt köttfärsen och blanda väl.
Rulla till köttbullar.
Hetta upp en stor stekpanna och stek köttbullarna i omgångar i smör.
De behöver bara få lite färg, inte bli genomstekta.
Lyft försiktigt de stekta köttbullarna åt sidan på en tallrik eller nåt.
Häll ingredienserna till såsen i stekpannan och blanda om.
Lägg tillbaka köttbullarna i såsen och låt puttra i ca 10 minuter.
Servera köttbullarna med pasta.

Vi hade lite riven parmesan till också, och det var jättegott. Annars har det 26-åriga livet börjat lite sisådär då jag igår vaknade och kände mig alldeles febrig och hängig. Tyvärr har man ju inte råd att unna sig lyxen att vara sjuk så jag fick allt släpa iväg mig till jobbet ändå. Det fick jag igen för ganska rejält sen och låg och sov mellan 15-19 igår eftermiddag för att vakna, äta lite middag och sen mest ligga på soffan. Idag känner jag mig fortfarande rätt febrig och har ont i hela kroppen, så jag vilar mest och hoppas att det går över till helgen då jag ska upp till Sågmyra. Någon aptit har jag inte heller, överhuvudtaget. Så nu ska jag försöka tvinga i mig något ätbart, det ska tydligen vara bra om man vill friskna till.

Clare Maguire - Ain't Nobody (Breakage's Suck It Up Mix)

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Stackars liten du!! Klart man ska ha tårta när man fyller år!! Hoppas du får det i "norrland".

2011-02-23 @ 21:04:17
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Malin

Fy vad trist att bli sjuk och sen inte ens ha råd att vara hemma! Hoppas du kryar på dig snabbt!

Vi lagade din marockanska kycklinggryta igår och hjälp säger jag bara, vad god den var! En ny favorit här hemma, helt klart!



Köttbullarna låter oxå spännande, förutom soltorkade tomater, det avskyr vi men då kan man ju i desto mer paremsan ;-) och dessutom minst dubbla såsen, du känner ju mig ;-)



Kram och krya på dig!

2011-02-24 @ 08:08:49
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: charlotta

men vaaa, är du sjuk igen?! men pee-pee då! krya på dig!

2011-02-24 @ 10:39:35
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: hogie

Kasst att börja närmare trettio än tjugo med att vara dålig. Känns som att det sätter ribban liksom. Krya på dig för tusan!

2011-02-24 @ 10:52:06
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Emmy

Usch, du också... Så trist att inte orka något och bara slöa och sova. Men sedan har vi nog haft vår beskärda del i år, eller hur? Jag hoppas också på att må bättre till helgens Malmötripp, men just nu ser det mörkt ut. Krya på dig princess!

2011-02-25 @ 11:26:26
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0