För jag älskar ingen alls, sånt där är slöseri med tid.

När jag var 15 lyckades jag på något sätt lura med mig hela familjen till Marocko på semester, jag tror att det mest var pappa som var på min sida och hur vi fick med oss mamma och Storebror på det hela vet jag inte riktigt. De gillar mest att åka till såna där ställen där allting redan finns på svenska, och helst ska det finnas svenskt kaffe på hotellet också. Själv är jag ju raka motsatsen och får krupp på exploaterade turistställen. Så vi åkte till Marocko och det jag minns mest är att det bodde sköldpaddor ute på hotellets gård, något lyrisk Pernilla där alltså, och att jag så fort min mamma läste en bok sa: "Vill du veta hur den slutar? De SPRÄNGER hela ön i luften!" Plus att vi spelade in en extremt dålig film på balkongen som mest gick ut på att någon i min familj sa: "Var är vi någonstans?" Och någon annan svarade: "Det ser ut som att vi är i Afrika... Men, vi ÄR ju i Afrika!" Den ska jag nog be min pappa att leta fram, jag känner att den skulle kunna vinna en Guldbagge för bästa dokumentär.

Vart vill jag då komma med allt detta babblande om våran semester i Marocko? Nja. Ingenstans alls egentligen, mer än fram till att jag lagade marockansk mat idag och att det var väldigt, väldigt gott. Såhär gjorde jag:

Marockansk kycklinggryta med couscous

För 4 portioner

4 kycklingfiléer
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
kanel
ingefära
spiskummin
paprikapulver
gurkmeja
3 st morötter
1 palsternacka
2 st selleristjälkar
½ dl tomatpuré
1 liter vatten
1 hönsbuljongtärning
5 st cocktailtomater
1 liten burk kikärtor

Skala och finhacka lök och vitlöken.
Dela varje kycklingfilé i 3 delar.
Fräs kycklingen tillsammans med löken i olja i en stor gryta.
Tillsätt kryddorna.
Skala morot och palsternacka och skär i stora bitar.
Skär sellerin i centimetertjocka skivor.
Tillsätt vatten, buljong, tomatpuré, rotfrukterna och sellerin i grytan.
Koka upp och låt koka i 30 minuter.
Dela tomaterna på hälften och tillsätt i slutet av koktiden.
Låt kikärtorna rinna av, tillsätt i grytan och låt dem bli varma innan servering.
Servera med couscous.

Det blev ingen apelsin till efterrätt. När vi var i Marocko skulle vi på traditionell 3-rättersmiddag en kväll, då fick vi en apelsin till efterrätt. Det var det som var den tredje rätten. Nästan sämre än den där hemska människan på Halv Åtta Hos Mig igår. Gott var det i alla fall. Inte apelsinen alltså, utan grytan vi åt idag. Gott och väldigt mättande, varken jag eller Jimmy orkade äta upp. Då är det fan illa.

Nu ska jag duscha, sen ska jag ta hand om min lilla bebis. Ja. På Sims alltså. Det är bara där det blir bebisar gjorda i det här hushållet. Jag har alltid sagt att jag skulle ha mitt första barn när jag var 25, och nu börjar det liksom krisa lite eftersom jag bara är 25 i 6 dagar till. Jag kanske kan kidnappa en bebis någonstans?

Niki & The Dove - DJ, Ease My Mind

Kommentarer
Postat av: daisy

haha ja precis så är det! tack vare psykopat-sara så får vi minst femton gånger så mycket csn som resten av sverige. och de andra studenterna får helt enkelt mindre bara för att vi ska kunna få MER MER MER! ungefär. eller så går man i skolan, jobbar samtidigt, har ett sparkonto och samtidigt har en hyra på 1500. då har man råd :)



hur är det med dig då? blir det nå halv åtta hos dig eller?

2011-02-15 @ 21:40:03
Postat av: Malin

Jag säger samma sak, vad fan ska man åka utomlands för om man vill ha svenskt kaffe, köttbullar och potatismos och svensktalande personal?? Herregud, åk till Gotland då eller något annat turistmål här i Sverige!

Marocco skulle vara spännande att besöka och den där grytan ska jag laga, tycker dock att kikärtor ofta blir torra och tråkiga men jag ska ge det ett försök till ;-)



Barn innan trettio räcker ;-), du måste ju flytta fram din gräns nu när dagen snart är här... Jag fick mina första söner när jag var 21 och 23, ingen hit, jag lovar, åtminstone jag var för ung, vilse. Satsa på nästa år ;-)Be Jimmy sätta igång och jobba lite, hihi



Kram Malin

2011-02-16 @ 07:42:21
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: daisy

ahh cafélokal? ska du bli stor? eller ja du kanske är stor. du är ju nästan 30. men bara jättenästan, snarare långt ifrån :) men jaha! hur går det? hur funkar det? ska du ha ditt eget lilla cafe? GUD VAD MYSIGT! då kommer jag till götet på en gång!



det är skitskumt det där med sparkonto! ingen som satt in pengar till mig heller. så helt plötsligt började jag föra över nån tusing i månaden från mitt lönekonto dit och vips! så kunde man göra roliga saker. och ibland tråkiga, för de kostar tyvärr pengar de med. och by the way så har vi inte bokat kuba än, det är bara på "ska boka så fort vi bestämt vilken stad vi ska boka hotell i"-stadiet. men det är inte så bara det heller :)



praktiken går bra. vantrivs just i bollnäs men inte så mycket att göra åt saken. var på operation idag och det var skitkul. me like alot. och när praktiken är över så börjar jag jobba här i gävle. full rulle.



haha varför inte? kan du inte fråga tv4 om du får ha en trerätters med bara efterrätter? vore ju asgött. iaf om man tycker om sötsaker. jag tycker ju mer om salt. men nu ska ju inte jag på trerätters halvåtta hos dig efterrrättsmiddag så det var ju helt och fullt skitsamma :P



skaffa en bebis föresten! tycker jag skulle passa dig fint :) puss <3

2011-02-16 @ 17:18:53
Postat av: Emmy

En apelsin till dessert slår nog allt tror jag. Men din middag såg väldigt god ut.

Kan du inte muta/mata Jimmy med kakor samtigt som du förför honom ;-)

2011-02-16 @ 23:22:33
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0