Går sönder inifrån och ut.

Jag har ju nämnt världens enklaste tomatsoppa här på bloggen några gånger. Nu är jag rädd att den faktiskt måste byta namn till världens näst enklaste tomatsoppa. Idag lagade jag nämligen en som var ännu enklare, en sån där riktigt livräddare som vem som helst skulle klara av att laga. Och i nio fall av tio behöver du inte ens gå till affären för att få ihop sakerna som behövs till den. Såhär gör du:

Världens garanterat enklaste tomatsoppa

För 3-4 portioner

½ dl färsk basilika
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater (Muttis är för evigt alltid bäst)
4 dl vatten
1 msk vetemjöl
1 tärning grönsaksbuljong
1-2 msk tomatpuré
timjan
paprikapulver
cayennepeppar
en nypa strösocker

Strimla basilikan och finhacka vitlöken.
Fräs detta i smör i en kastrull en stund.
Häll över krossad tomat och vatten.
Smula ner vetemjöl och grönsaksbuljong.
Klicka i lite tomatpuré.
Låt koka upp och koka i ca 10 minuter.
Smaka av med kryddorna.
Servera med ett gott färskt mjukt bröd.

Det här är ungefär precis så jag brukar göra tomatsåsen till våra pizzor, minus vattnet då förstås. Man kan ju liksom inte göra fel med basilika, vitlök och tomat ihop. Om man vill kan man ju mixa soppan också så blir den lite slätare. Men Muttis krossade tomater är redan så fina och välkrossade så det behövs inte. Testa Muttis om ni inte har gjort det! Det negativa är ju att du aldrig mer kommer att vilja äta vanliga sunkiga krossade tomater igen, det positiva är att du får smaka jävligt goda krossade tomater.

Annars har jag tillbringat kvällen i soffan framför premiären av Robinson, Paolo är för Robinson vad Johnny Depp är för Pirates-filmerna. Den enda anledningen till att titta alltså. Dessutom åt jag något himla gott också, men det återkommer jag med imorgon. Nu ska jagur krupýr ner í min sängur. Godnattur! Bless bless. (Jag övar på min islendsk. Jag tycker själv att jag är väldigt duktig faktisktur.)

Other Lives - For 12

Kommentarer
Postat av: Malin

Basilika + vitlök + tomat = såsantdetkanbli! Det här borde jag göra. Passar en student som jag :) Särskilt nu när jag shoppar upp min lön, hehehehehehehehehehe.

2011-08-30 @ 00:14:08
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Muttis, rockar fett! (jösses vad man kände sig ungdomlig nu).

Tror säkert din isländska är alldeles jättebra, du kan säkert snart emigrera dit, ja om du nu skulle vilja det alltså:)

2011-08-30 @ 15:34:16
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Tomatsoppa är ljuvligt! Länge ratade jag det för att jag fick för mig att det "var tråkigt" - umm, VA? Inte tråkigt, bara gott <3



Och jag har hört mycket gott om just muttis krossade tomater, får nog ta och investera snart ;)



SV: JA! Halv åtta har börjat, missa det inte ikväll (jag ser det faktiskt precis nu, så jag hoppas du tittar ^^)

2011-08-30 @ 19:43:38
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Tomatsoppa är ju så gott och går att variera i all oändlighet. Brukar slänga i fetaost vid servering. Blir lite matigare.



Kollade robinson ikväll. Mest för att en gammal kollega är med. Annars känns det ganska utdraget.

2011-08-30 @ 21:14:49
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Tomatsoppa for the world! Tycker förresten att Mutti ska sponsra mig med krossade tomater, puré och ketchup för resten av LIVET! Fasen vad gött det hade vart.

2011-09-01 @ 22:51:01
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0