Jag håller absolut inte med.

Varför är det så kallt ute? Då blir det ju så himla kallt inne och vi är lite för snåla för att slå på elementen ännu. När det blir vintertid tänker jag att det är bra att sätta igång elementen. Det är ju bara lite mer än en vecka dit och överlevde vi hela förra vintern i igloon på hisingen så borde vi ju överleva 1½ vecka till här. För att bli varm kan man gosa runt i stora tröjor och tofflor, dricka massor av te och tända miljoner värmeljus. Det är rätt mysigt det också faktiskt.

Och så kan man baka. Då måste man ha ugnen i gång och så blir det också varmt. När jag och min bror var små och hade varit ute och lekt i snön brukade vi lägga oss på köksgolvet med fötterna mot ugnsluckan för att bli varma igen. Om ugnen var igång alltså. Jag får ofta en väldig lust att göra det nuförtiden också när ugnen är igång. Idag har jag bakat bakelser, utan att lägga fötterna mot ugnsluckan.

Bananchokladbakelser

12 st

Botten:
300 gr mandelmassa
100 gr smör
3 ägg
½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
1½ dl vispgrädde
1 banan

Glasyr:
120 gr mörk choklad
150 gr smör
1 dl socker
4 msk mjölk

vit choklad till garnering

Sätt ugnen på 200 grader.
Riv mandelmassan och blanda med smöret.
Rör till en jämn smet. 
Tillsätt äggen, ett i taget under omrörning.
Blanda till sist ner mjöl och bakpulver.
Häll smeten i en bakpappersklädd ugnsform (20x30 cm).
Grädda 15 minuter. Låt svalna.
Dela kakan i rutor om 5x5 cm.
Mosa bananen. Vispa grädden. Blanda detta.
Lägg fyllningen på hälften av kakorna, täck med resten.
Bryt chokladen i bitar.
Blanda med smör, socker och mjölk i en kastrull.
Smält på svag värme.
Låt svalna och bred sedan över kakorna.
Riv vit choklad över glasyren.
Enjoy!

Mmm. Tänk vad mycket gott det finns. Synd att man måste göra så mycket andra saker hela tiden, nu kommer man ju faktiskt aldrig någonsin att hinna med att smaka på alla olika goda saker som finns under sin livstid. Egentligen borde man ta ledigt några år och baka och äta ikapp sig. Ja. Det borde man.

Nu ska jag dricka en liten kopp te och joina Jimmy framför teven. Fast han tycker nog mest att jag stör eftersom han tittar på hockey. Man måste ju heja ju, förstår han inte det?

Killing Joke - This World Hell

Kommentarer
Postat av: Malin

Gud så gott, kan inte du komma hit med dom idag? För då får jag både sällskap och gott fika och jag skulle behöva både och idag.



Visst är det kallt, jag är så tcksam för vår kamin, den går för fullt och ger både värme och mys. Vi har heller ingen värme på men det hade vi inte på hela förra vargavintern heller (!!) SÅ effektiv är kaminen.



Kram

2010-10-21 @ 08:47:21
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Tina N

Vilken bra idé! Bara vara ledig och baka... ;)

Fast man måste ju ha någon att bjuda på också, annars blir man smällfet!



Gott recept...perfekt kvällskaka låter det som.



Rätt skönt höstväder här nere fortfarande. Igår satt jag ute och åt både lunch och middag, men jag är väldigt glad över att jag bor i lägenhet = härligt varmt inne! :)

2010-10-21 @ 10:39:58
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: ellie

Gott det ser ut :D

2010-10-21 @ 11:08:06
URL: http://elliesss.blogg.se/
Postat av: williammarklund

satan så gott de såg ut :O

2010-10-21 @ 11:09:51
URL: http://williammarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0