Jag kan krypa in i ett skåp, jag kan sova i hallen.

Nu blir det en snabb liten middagsuppdatering innan det är dags för sängen. Jag har ju som bekant varit på jakt efter ett gott lasagnerecept i flera år. Varken jag eller Jimmy är särskilt förtjusta i lasagne, men det finns ju sådan man äter ute eller som mormödrar gör som är helt sinnessjukt god. Så alltså måste det ju finnas ett bra lasagnerecept någonstans. Mitt problem är att de oftast blir för torra, och lasagneplattorna är hårda och töliga. Så idag bytte jag ut lasagneplattorna mot zucchini, och det blev allt annat än torrt. Och kanske inte ens en lasagne egentligen.

Zucchinilasagne

För 4 portioner

1 zucchini
ca 400 gr köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
400 gr krossade tomater
1 dl matlagningsgrädde
oregano
paprikapulver
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader och smörj en ugnsform.
Hyvla zucchinin i tunna skivor med en osthyvel.
Skala och finhacka lök och vitlök.
Bryn lök, vitlök och köttfärs i en stekpanna.
Tillsätt tomatkross, grädde och kryddor.
Låt koka ihop i några minuter.
Varva zucchini och köttfärsås i ugnsformen.
Toppa med riven ost.
Gratinera i ca 30 minuter.

Så kan man också göra. Det är säkert GI-vänligt också om man bryr sig om sånt. Jag är ganska väldigt dålig på att bry mig om sånt.

Min kväll har jag tillbringat i soffan och mumsat hallonsorbet på mandelbotten (recept kommer senare) och tittat på Scott Pilgrim VS. the world. Ååååh, Michael Cera. Michael Cera är världens bästa 88'a. Jag gillar alla knasiga konstiga underbara filmer som han är med i. Även fast han alltid spelar samma sorts roll, det struntar jag i. Han är ju så fruktansvärt himla söt.

Nu ska jag lägga resterna från dagens middag i matlådor, sen är det faktiskt sovdags för lilla mig. Jag sover himla gott när det snöar ute har jag märkt. Snöa ute. Tack.

Syd Barrett - Wolfpack

Kommentarer
Postat av: Malin

"Hemligheten" bakom en god lasange är att ha MASSOR bechamel och gärna göra den dagen innan så det "stannar" och inte rinner ut. Sen en god riven ost. Annars så kan du göra "min" grekiskt lasange, den är oxå kanongod, eller Cannelloni, blir gatanterat inte torrt.



Hoppas ni har bättre väder än vad vi har, är är det nästan storm och blöt snö faller från himlen, suck, idag vill jag vara inne.



Kram

2010-11-23 @ 07:20:58
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Emmy

Jag brukar göra "lasagne" med aubergine och den blir också allt annat än torr. Och tom godare än vanlig lasagne, hur krämig den än må vara :-)

2010-11-23 @ 18:54:23
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Du har fått en award av mig! :)

2010-11-23 @ 19:44:18
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag blandar ner spenat i min köttfärs. Sedan som tidigare kommentatör så är bechamelsås är helt klart viktigaste i lasagnen =)

2010-11-24 @ 12:35:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0