Ingenstans att ta vägen.

Jag är ju inte snålare än att jag bjuder på våran söndagsmiddag också. Jag kan ju inte vara frånvarande från bloggvärlden en hel helg och sedan förneka er söndagsmiddagen. Det vore ju nästan olagligt. Söndagens tema var äpple. För det är ju fräscht och grönt och fint. Typ. Vårfräscht liksom. Jag skojar bara. Till och med jag vet om att äpplen hör hösten till.


Kycklinggryta med smak av äpple & pepparrot och bulgursallad

För 4 portioner

4 kycklingfiléer
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
1 dl vatten
1 msk kycklingfond
2 dl créme fraiche äpple & pepparrot

Skär kycklingfilén i bitar.
Skala och finhacka löken.
Fräs kyckling och lök i en djup stekpanna.
Slå över vin, vatten, fond och créme fraiche.
Låt koka ihop i ca 10 minuter.
Servera med bulgursallad med gurka, salladslök och äpple i.

Ann gillar bulgur. Det var trevligt att servera mat till någon som uppskattar den för omväxlings skull. Jimmy blev lika glad som vanligt när han insåg att det var bulgur till middag. Såhär såg det ut (ja, som av en händelse hade jag kameran redo precis när de uttryckte sina känslor) :

Idag har jag tvingat med mig Jimmy på en promenad i Kvarnbyn. Pittoreskt tyckte jag. Schletet tyckte Jimmy. Det var faktiskt gulligt. Massa små gulliga trähus som nästan stod staplade på varandra och så en liten bykrog alldeles vid en fors. Kråkan hette den. Bykrogen alltså, inte forsen.

Nu ska jag nog gå och lägga mig. Jag ska upp och jobba i Partille imorgon. Det är flera kommuner bort det. Dessutom är jag rädd för Jimmy. Leksand förlorade ikväll igen. Då är det bäst att göra sig så osynlig som möjligt. Visserligen lägger han knappt märke till mig överhuvudtaget när det är hockey, så det är inte så svårt. Mot tandborstningen.

Lou Bond - Why Must Our Eyes Always Be Turn Backwards

Kommentarer
Postat av: Ninni

Kvarnbyn är trevligt. Ni ska absolut testa Kråkan som resturang och pub, mycket trevligt ställe :)

2010-03-30 @ 16:12:48
Postat av: Sana

de se ruligt ut & din mat se också gott!!

2010-03-30 @ 17:08:37
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com
Postat av: Ann

Jag kommer aldrig glömma Jimmys min. Den sitter för evigt inpräntad på näthinnan som ett fint minne.

2010-03-31 @ 09:23:48
URL: http://www.derknackarsch.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0