Back to the Gulasch.

Nu kommer jag med torsdagens middag såhär på lördagskvällen. Så kan det bli när man inte hinner med att blogga. Eller snarare när man vant sig av med bloggen och glömmer bort att den existerar emellanåt. Men nu blir det torsdagsmiddag. Som bestod av soppa förstås. Bloggläsare behöver rutiner. Vissa bjuder på dagens kärlekstips, jag bjuder på torsdagssoppa.

Gulaschsoppa

För 4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 400 gr grytbitar av nöt
1 grön chili
1 liter vatten
2½ tärning köttbuljong
paprikapulver
spiskummin
chilipulver
2 morötter
rivet skal av 1 citron

Skala och finhacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilin.
Fräs tillsammans med köttet i en stor gryta.
Krydda med paprikapulver, chili och spiskummin.
Häll över vatten och buljongtärningar och låt sjuda under lock i ca 1 timme.
Skala och slanta morötterna. Tillsätt morötterna och riv över citronskal.
Koka tills morötterna mjuknat.
Servera soppan med créme fraiche och ett gott bröd.

Det var gott och starkt och mättande. Speciellt gott var det med créme fraiche till. Så glöm för all del inte den! Då missar ni en del av smakupplevelsen. Vilket ni såklart inte vill.

I dag har jag jobbat och förundrats över hur dumma folk är.
Kund: "Har ni något som inte är gjort på smör eller mjölk?"
Jag räknar upp lite saker som är mjölk- och smörfria.
Kund: "Wienerbröden då?"
Jag: "Nej, de är ju gjorda på smördeg."
Kund: "Innehåller det smör?"
Nej. Fan. Smördeg är ju gjort på majsmjöl, bovete och mozzarella. Är det mandel i mandelmassa?

Efter jobbet har vi haft besök av Martin och Robban som kom förbi och drack kaffe. Jag vet inte vilka som beter sig mest som ett par av mig och Jimmy och Martin och Robban. Lördagspromenad, lunch i Saluhallen och titta förbi på en fika. Ja. Jag säger då det.

Sen bestämde grabbarna att de ska ut och dricka full och leka krog ikväll. Så jag blir hemma för mig själv. Nu är Jimmy jätteupprörd för att jag råkade säga högt att jag tycker det ska bli skönt att vara hemma själv. Men jag tycker ju om att vara för mig själv emellanåt. Det är väl bara bra att jag trivs i mitt eget sällskap? Jag älskar mitt eget sällskap. Jag har aldrig varit ensam i våran nya lägenhet. Det är liksom dags nu. Jag ska titta på Körslaget och äta chips. Sen ska jag titta på alla avsnitt av Greek som jag missat när vi varit internetlösa. Yay!

Vill ni förresten se någonting riktigt riktigt fint? Klicka här. Helt fantastiskt.

Owl City - Dental Care

(jag hatar den där fireflies låten. så varför jag lyssnar på owl city överhuvudtaget vet jag inte. men det funkar ju. allt utom fireflies. snälla radion. sluta spela fireflies. och lady gaga. och backseat love. snälla.)

Kommentarer
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Imorrn ska jag göra Gulasch tänkte jag!!

2010-03-21 @ 20:27:09
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0