Funky as hell, XXL.

Idag är det torsdag och torsdag betyder soppa. Jag återgår till den vegetariska veckan och gjorde den somrigaste soppan av dem alla. Ängasoppa. Till och med namnet är ju somrigt. Färgglad är den också. Receptet kommer från början från Arla, även om jag som vanligt gjort om det lite, och är lite snabbmat-fusk-recept sådär. Men det gillar vi, man ska inte behöva stå vid spisen i 39 timmar om dagen när solen skiner.


Ängasoppa

För 4 portioner

2 msk vetemjöl
6 dl vatten
4 dl mellanmjölk
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 500 gr frysta sommargrönsaker
½ dl vispgrädde
persilja
salt

Vispa ut mjölet i vattnet i en kastrull.
Låt det koka upp under vispning.
Tillsätt mjölken och smula ner buljongtärningar.
Låt allt koka upp.
Lägg i grönsakerna och låt dem koka i ca 5 minuter.
Rör i persilja och grädda.
Servera med en god ostmacka.

Förutom ärtorna i grönsaksblandningen så var det gott. Jag vet inte varför men jag tycker inte alls om ärtor. Jag kan ju äta det, men inte är det gott inte. Då finns det ju betydligt godare grönsaker. Som broccoli till exempel. Mmm, broccoli. Det är fina grejer det.

Idag har jag mest tyckt att allt är tråkigt. Det är nog så på torsdagar. Imorgon är det ju fredag, då brukar allt kännas bättre. Jag kanske ska sluta laga soppa varje torsdag så blir det åtminstone lite omväxling... Hm. Ja. Det tåls att funderas på. Nu ska jag sälja alla mina tillhörigheter på tradera.

Akala - I Don't Need

(för det är en fin bit. mest för att den har ett fint budskap. den borde man börja dagen med när man känner att man inte riktigt tror att man räcker till. "i don't need to see your cleavage or your thighs, i'm still getting over your eyes and smile." fint.)

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Ängasoppa, det var länge sedan. Bra tips för våra lättmiddagar på tisdagarna.



Ja vi flyttar dit tillsammans, männen kan komma på middag någon helg...



Edward Scissorhands är ju oxå så bra, likaså "Kalle och chokladfabriken". Svårt att rangordna filer egentligen.

2010-07-01 @ 20:26:24
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm den här såg god ut, perfekt på en torsdag med pannkakor grädde och sylt till efterrätt :D

2010-07-01 @ 22:16:48
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: carolina

brocolli tröttnar man aldrig på, men jag gillar ärter med, hihi ;)



var de tinte jobbigt med soppa i värmen? jag DÖR av all varm mat nu, haha, vill typ äta isbitar och glass :P



kram!

2010-07-02 @ 12:16:25
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Ville bara tipsa om den pågående tävlingen där du kan vinna en signerad kokbok... http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=109


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0