Men gud, vad etno!

Jag känner att jag och Jimmy är så etniska den här veckan. Vi har liksom ätit både italienskt och indiskt och så idag blev det thailändskt. Helt wild n' crazy! Undrar vilken kontinent vi ska förflytta oss till med hjälp av en maträtt imorgon? Ehm. Nej. Jag skojar bara. Men vi åt faktiskt thailändskt idag. Inte lite gott var det heller. Och inte lite starkt heller. Ja, vi gillar ju stark mat. Idag blev det ännu starkare än igår. Men inte lika mastigt. Här har ni en enkel, nyttig och lite roligare vardagsrätt:


Green curry-gryta med fläskfilé

För 2 port

ca 250 gr fläskfilé
3 salladslökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
½ zucchini
ca 150 gr wokgrönsaker
½ tärning grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk (400 ml)
2 tsk green curry-paste
rivet skal från 1 citron

Skär fläskfilén i bitar. Tärna zucchinin.
Strimla salladslöken. Finhacka vitlök och chili.
Stek fläskfilé en djup panna tills den fått färg.
Tillsätt zucchini, lök, vitlök, chili och wokgrönsakerna.
Fräs i några minuter.
Smula ner buljongtärningen. Häll över kokosmjölk.
Blanda ner currypaste. Riv ner skalet från 1 citron.
Låt koka ihop i ca 10 minuter. Servera med jasmineris.

Jimmy var besviken över att jag inte hade teriyaki i grytan. Han har fortfarande inte slutat tjata om teriyaki. Idag ställde han fram den lite demonstrativt på köksbänken medans jag lagade maten. Men nej. Jag tror jag ska gömma den eller slänga den när han inte ser och hoppas på att det är en sån där: Out of sight, out of mind-sak.

Det näst roligaste jag hört någon säga idag är: "I thought you were gonna say something important like: In Holland it's like really hard to get a bagel..." Det var ett helt gäng med småkillar som var kanske 9-10 år och en av dem var helt hysterisk för att han köpt en bagel men inte kom ihåg var han hade lagt den. Och hela gänget var helt involverade i letandes efter hans bagel, samtidigt som de inte riktigt kunde förstå varför den där bageln var så viktig för honom. Det roligaste jag hört någon säga idag var när en killarna i gänget plötsligt med omtänksam röst säger: "But, I can make you a bagel..!" Det blev sådär så att alla på bussen började småfnissa för sig själva men ingen ville visa att de tjuvlyssnade.

Nu ska jag krascha i soffan framför en film. Sen ska jag vara duktig och gå och sova tidigt för jag ska upp klockan sex imorgon bitti och jobba. Det var riktigt roligt att vara tillbaka på jobbet idag igen. Roligt och frustrerande, för jag var så sötsugen. Men det gick bra, jag motade bort det med massor av te. Mm. Te. Måste ha lite nu också för att smälta maten.

Malory - She Has Gone

Kommentarer
Postat av: Malin

Låten är från reklamen av "Morden i Midsummer" tror jag, hörde den iallafall när det var reklam för nåt på TV:n. Fina grejer! Brukar va en hel del bra musik i serier och filmer faktiskt. Om man lyckas hitta guldkornen vill säga. :)



Jag vill också va etno och äta internationellt! Nåt som skulle sitta alldeles särskilt fint just nu är sushi. Gillar du det? Det är en sån grej som folk brukar antingen hata eller älska. Jag tillhör den senare gruppen :)

2010-01-13 @ 20:10:35
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Ann

Men alltså... varför pratade de på engelska? Och kan du inte svara här i kommentarsfältet Pernilla!!!

2010-01-14 @ 09:35:35
URL: http://www.derknackarsch.blogspot.com
Postat av: Pernilla

de pratade inte på engelska, jag tyckte bara det var coolt att skriva så. eller inte. jag tror de gick på den där internationella skolan där alldeles vid hvitfeldtska och jag antar att killen med den försvunna bageln var från holland eftersom de andra trodde att det inte fanns bagels i holland och det var därför han var så upprörd...

2010-01-14 @ 14:52:00
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Haha, jag älskar att tjuvlyssna på den publika transporten. En gång när mamma och jag åkte tåg mellan Göteborg och Strömstad satt ett gäng välklädda killar i 25-årsåldern och hade en djup diskussion. En kille sa: "Alltså, killar som kollar på fotboll är ju drägg". De andra killarna nickade och hummade instämmande. En annan kille tänkte efter lite, och kontrade med: "Faktum är att alla killar som kollar på sport är drägg". Alla killarna höll med. Mamma och jag hade jätteroligt! :-)



Jag har aldrig varit på Balders Hage, men nu har jag kollat in hemsidan, och det ser ju helt underbart ut, det blir absolut ett besök där! Tack för tipset!

2010-01-15 @ 08:29:16
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Jessica

Haha, visst är det kul att tjuvlyssna på folk.



Grytan låter väldigt god!

2010-01-15 @ 12:54:34
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0