Jag var vilse i ett ljussken.

Nu är det över en vecka sen jag var på julbord och snapsprovning med Snälleröds på Palace och jag har inte skrivit om det ännu. Jag borde ju skämmas. Det gör jag också, därför skriver jag om det nu. Förra tisdagen var jag alltså på Palace där det skulle testas snapsar tillsammans med traditionellt julbord.

Alla fick varsin tallrik med sill, gravad lax, kalkon och potatissallad, julskinka och rödbetssallad, en bit cheddar och en liten skål Janssons Frestelse. Var man inte mätt efter detta fanns också ett litet buffébord bredvid där man kunde hämta mer och där fanns också Snälleröds Kavring, som var ett supergott bröd som blev mycket omtalat under kvällen. Kanske mest för att Matrepubliken-Charlotta helt fräckt snappade åt sig ett helt bröd för sig själv, eller så fick hon det av Snälleröds VD , men det blir ju inte alls en lika bra historia av det.

Så var det alltså dags för själva snapsandet. Jag är ju ingen snapsälskare, det smakar ju inte Bailey's direkt. Men det är ju roligt att snapsa lite, och att sjunga snapsvisor. Det sistnämnda kanske märktes mest då jag fick hela rummet att sjunga snapsvisor, vissa mer och andra mindre frivilligt.

Alla Snälleröds snapsar är ekologiska och det finns en fin liten historia bakom varje snaps namn. Själv tyckte jag att Mäskdrängen var det bästa namnet, det måste vara för att jag kommer från Dalarna. Sedan satt mitt sällskap och skrämde upp mig angående Besken och berättade hur hemskt det var och att smaken aldrig skulle försvinna. Så jag bävade, ryste och tog ett djupt andetag innan jag snabbt hällde i mig den och det smakade... Ingenting nästan. Det var tydligen en väldigt snäll besk, perfekt för en liten novis som mig.

Här sitter Callen och Michael och doftar och provsmakar och diskuterar snapsar för fullt.

Efter julbord och snapsar fick vi kaffe och kakor i Herrklubben på Palace. Där var det såhär fint och jag åt massor av pepparkakor men blev inte snällare för det. Sen gick jag, Charlotta, Callen och Michael vidare och tog en öl eller två på Lokal. Jag tog två cider och inte en enda öl faktiskt. Så var det med den trevliga kvällen. Vill ni läsa mer om snapsprovningen kan ni göra det här eller här, eller så tittar ni på ett fint litet filmklipp på hur fint vi hade det här. Det är jag som har snyggast kläder (höhö) och inte verkar förstå hur man använder en servett.

 

Heaven 17 - Geisha Boys And Temple Girls


(alltså. nej. lyssnar folk på sånt här på allvar?)


Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

"Är det någon som vet hur länge vi varit...." möts av dödstystnad... Nej, vi vet inte, och vi bryr oss inte, när kommer spriten?

2010-12-15 @ 16:29:12
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0