En liten stöld.

Okej, nu var det kanske så att jag i förra veckan skrev i den här bloggen att vi inte skulle äta soppa på jättejättelänge. Men alla vet väl att bloggar är till för att ljugas i? Fast jag ljög ju inte direkt, jag trodde bara då att vi inte skulle äta soppa på några veckor. Istället gick det 8 dagar utan soppa. Men jag hittade ett sånt spännande recept på en liten soppa så jag tänkte att det får gå bra ändå. Jimmy höll på att bryta ihop när han fick veta att vi skulle äta soppa, så det kanske är bäst att ha ett litet uppehåll ändå. Den här soppan hade nog varit godare om man inte varit så trött på just soppa. Puh. Jag är till och med trött på ordet nu. Soppa. Soppa. Foppa. Soppa.

Höstsoppa med chiligrädde

För 4 portioner

1 purjolök
3 vitlöksklyftor
7 dl vatten
1 burk cannellinibönor (400 gr)
2 tärningar grönsaksbuljong
1 1/4 dl grädde
1 liten burk majs
timjan
persilja
2 tsk vitvinsvinäger
salt
peppar

Chiligrädde:
1 1/4 dl grädde
1 tsk sambal oelek

Strimla purjolöken.
Skala och finhacka vitlöken.
Fräs löken mjuk i en kastrull.
Häll av bönorna.
Mixa löken, bönorna och lite av vattnet till puré i en matberedare eller mixer.
Häll tillbaka i kastrullen.
Tillsätt resten av vattnet, grönsaksbuljongen, grädde och majs.
Låt koka i några minuter.
Smaka av med kryddorna och vitvinsvinäger.
Vispa grädden till chiligrädden.
Blanda ner sambal oelek i den vispade grädden.
Servera soppan med chiligrädde och ett gott mjukt bröd.

Okej. Det kanske inte ser så gott ut. Jag tänkte liksom inte så långt som att grädde smälter i värmen så det blev kanske inte världens finaste foto. Men det var gott. Idag äter vi med munnen och inte med ögonen. Sådeså.

I morse när jag åkte till jobbet var det 6 grader varmt ute. Jag fick lov att ha min skinnjacka och halsduk på mig. Det är faktiskt inte okej. Det är bara augusti, typ september, och jag vill åtminstone ha över 10 grader varmt när jag åker till jobbet. 6 grader varmt. Det är det i Göteborg i januari också. Ska vi gå runt och ha 6 grader i ett halvår nu? Tack och lov blev det ju uppåt 20 grader sen på dagen, det blir det inte i januari.

Nu ska jag titta på Vem Vet Mest? Det är jag som vet mest. Bara så att ni vet.

Sky Larkin - Year Dot

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Cyklade med vantar på händerna i morse till jobbet... och hem från jobbet i uppkavlade jeans, snacka om växlande väder.

Denna soppan verkrar ju hur god som helst. Kan vara en perfekt tisdagsmåltid för oss.

2010-08-31 @ 21:53:42
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Soppan låter jättegod och vad passar bättre i det här ruggiga, kalla höstvädret än en varm soppa?? Om du inte dricker rödvin (HUR kan du inte göra det människa ;-)??) så funkar faktiskt vanligt matlagningsvin. Annars så fick vi en killa som inte heller drack vin att börja gilla det genom att bjuda på ett vin som heter Villa Puccini,mmmm, det är gott!

Kram i kylan!

2010-09-01 @ 08:35:26
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0