Potatisgratäng och blodproppar.

Här kommer en liten kortis om våran fredagsmiddag som är väl värd att testa då den är både god och enkel att tillaga.


Limefilé med potatisgratäng

För 2 portioner

ca 250 gr fläskfilé
1 gul paprika
1 dl vatten
2 dl créme fraiche
2 msk kalvfond
½ msk soja
2-3 tsk sambal oelek
saften från 1 lime
1 msk flytande honung

Skär köttet i skivor och bryn det i en större stekpanna.
Strimla paprikan och tillsätt den.
Blanda ihop resterande ingredienser i en skål och häll sedan över köttet.
Låt koka ihop i några minuter.
Servera med potatisgratäng och en god sallad.

Så var det med det. Nu måste jag nog sova lite grann. Jag har skitont i högra benet, det känns som strålar som går på utsidan av låret och ner mot foten. Hur känns en blodpropp egentligen? Och kan man sova bort dem? Puh. Det här är nästan värre än den gången jag hade stigmata. Stigmata gör ju inte direkt ont, det är ju bara jobbigt att helt plötsligt börja blöda under fötterna, ur handflatorna och runt huvudet där törnkransen satt. Men det är ju bara att ta på plåster. En blodpropp försvinner ju inte direkt med plåster. Så jag försöker det här med att sova bort den istället. Det funkar säkert.

Harper Simon - Berkeley Girl

Kommentarer
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Hoppsan! Allvarliga saker med blodpropp! Sånt sover ´man knappast bort....

2010-04-17 @ 08:22:07
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Ylva

OJ! Det kan man nog som sagt inte sova bort...?

Hoppas det gått över!

Maten såg himlans god ut! =)

2010-04-17 @ 09:26:52
URL: http://www.frumatglad.com
Postat av: Ninni

Låter mer som ischias

2010-04-17 @ 22:25:46
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Nyskapande med lime till fläskfilén!



När jag var 19 och var utbytesstudent i Alicante och skitkass på spanska trodde jag att jag hade en blodpropp. Min också 19-åriga kompis triggade mig eftersom hon faktiskt hade haft en blodpropp själv, trots pensionärsvarningen som det innebär. Men doktorn bara skrattade åt mig och sa att om jag hade haft en blodpropp hade mitt ben sett mycket värre ut, och det såg ju normalt ut. Så jag fick lomma hemåt igen. Hånad och dissad. ;-) I väntsalen satt spanska tanter och viskade och pekade och sa "Titta, en UTLÄNNING!".

2010-04-18 @ 19:04:29
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0