Misosoppa med nudlar.

Igår var det torsdag och då åt vi soppa. För det måste man. Jag blev ju alldeles dagvill förra veckan när vi inte åt någon soppa. Jag väntade och väntade på att det skulle bli fredag och så hade fredagen redan varit men jag förstod inte det eftersom vi inte åt soppa dagen innan. Typ. Nästan. Inte riktigt. Men ungefär. Så nu var det åter till ordningen med hjälp av lite misosoppa med nudlar i.


Misosoppa med nudlar


För 4 portioner

½ gul lök
3 vitlöksklyftor
ingefära
1 liter vatten
2 tärningar kycklingbuljong
1 dl japansk soja
2 msk misopasta
200 gr nudlar
1 pak soi
2 salladslökar
ca 6 st champinjoner

Skala och finhacka löken.
Fräs i en stor kastrull tillsammans med ingefära efter smak.
Häll över vatten, buljong, soja och misopasta. Låt koka upp.
Tillsätt nudlarna och koka tills nudlarna är mjuka.
Strimla pak soi och salladslök. Skiva champinjonerna.
Tillsätt dem några minuter innan servering.

Ta inte för mycket soja. Det gjorde jag. Det blev en aning salt. Visserligen var det ätbart, men en aning salt. Snäll som jag var igår så lät jag inte Jimmy börja äta heller förrän jag fotat färdigt med motiveringen: "Din portion är mycket mer fotogenisk än min!" Nåja. Han är nog van vid det här laget.

Förresten fick jag världens finaste scrapbook som Martina skickat till mig från USA idag. Fylld med bilder från alla våra konstiga upptåg och resor vi gjort under de senaste åren. Speciellt en sida med bara bilder på mig och Evelina när vi äter där det står: "ÄT OCH DRICK EVE OCH NILLAN!" uppskattade jag verkligen. Det är ju gulligt att Martina har en sån fin bild av oss i sitt huvud. Hrm hrm. Dessutom tror jag att hon med hjälp av photoshop klippt in massa cider i handen på bilderna på mig, för jag kan då verkligen inte tro att jag druckit sådär många cider i mina dagar. Icke! Jag tror icke det finns några såna bilder på mig, det räcker ju med att jag har varit där... Osv.

Nu ska jag dricka bubbelvatten. Blubbäh!

Mando Diao - Nothing Without You

(för att det är det bästa mando diao gjort på flera år. i like. jag tror fanimej den är bättre än Lady.)

Kommentarer
Postat av: Sandra drömkaka

Den här låter supergod, kurrar i magen!

2010-04-16 @ 16:31:43
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0