Veckans soppa: Potatis och basilika.

Eftersom det inte åts någon soppa i torsdag så åt vi soppan idag istället. Nu kommer jag att vara helt dagvill resten av veckan och tro att det är fredag imorgon och. Ja. Ni förstår. Men nu har vi åtminstone ätit veckans soppa.


Potatis- och basilikasoppa

För 4 pers

ca 500 gr potatis
1 gul lök
5 dl grönsaksbuljong
1 kruka basilika
1½ dl matlagningsgrädde
vitpeppar
salt

Skala och dela potatisen och löken i mindre bitar.
Låt dem koka i buljongen tills de blivit mjuka.
Mixa soppan med matlagningsgrädde och basilika.
Smaka av med salt och peppar. Servera med ett gott bröd.

Ett gott bröd kan till exempel vara ciabatta. Det åt vi. Mest för att jag fick med mig det hem från jobbet idag. Nu ska jag titta på Halv Åtta Hos Mig sen ska jag läsa lite Madame Bovary. Det är en himla bra bok faktiskt. Det känns skönt att ha fått sätta igång med epiken. Madame Bovary. Jag känner verkligen igen mig i henne. Ja. Inte i allt. Men i det där med att bygga luftslott och romantisera saker. Inte i att känna avsky gentemot min man. Men så är vi ju inte gifta heller. Det kanske kommer då. Haha.

Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

åh vilken god soppa! hösten är verkligen soppsäsong för mig, skulle kunna äta det nästan varje dag.



jag har inte läst madame bovary, men känner att det skulle kunna vara nåt för mig! :)



2009-10-12 @ 21:05:12
URL: http://hellosugar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0