Nu är det fredagsmys.

Det är ganska tragiskt egentligen att alla svenskar har exakt samma fredagstradition; Tacos. När vi var på Coop idag och handlade så hade alla (och jag skojar inte ens!) som stod i samma kö som oss ingredienser till tacos i korgarna. Eftersom jag och Jimmy inte har någon egen vilja så gjorde vi exakt likadant och köpte nachochips och guacamole-grejer. Man vill ju inte sticka ut från mängden. Men det blev inga traditionella tacos utan istället något som jag från början hittade hos Kardemumma Gumman. Jag gjorde om receptet lite förstås och till sist blev det såhär:


Tacosknyten

För 6 stycken

ca 300 gr tacofärs
1 liten burk majs
2 dl créme fraiche
Salsa
Riven ost
6 stycken smördegsplattor
1 ägg
nachochips

Börja med att steka köttfärsen och mixa ner tacokrydda.
Blanda ner majs i tacofärsen. Låt den svalna.
Kavla ut smördegsplattorna lite.
Bred lite köttfärsröra på varje smördegsplatta.
Klicka över créme fraiche och salsa. Strö över riven ost.
Vik ihop plattorna till små paket. Pensla med uppvispat ägg.
Krossa nachochips och strö över tacoknytena.
Sätt in i ugnen ca 20 minuter på 200 grader.
Servera med en sallad, nachochips och guacamole.

Det var galet gott. Men också oerhört mäktigt. Jag orkade 1½ knyte så det blev några över. Men som sagt. Oerhört gott. Har ni inte testat det ännu; gör det. Lite roligare än de gamla vanliga tacosen. Nu ska jag kanske börja fixa till mig lite. Jag och Evelina ska se en dokumentär om schimpanser tillsammans med Kvarnström och Martin ikväll. Eller så var det någonting vi hittade på igår för att retas med Jolin. Egentligen ska vi faktiskt hem till Jolin och titta på Idol, dricka full och leka krog. Jimmy ska också följa med. Men han ska inte titta på Idol, han ska bara dricka full. Jag har minidisco med Per Gesslo i köket. Woohoo.

Per Gessle - Do You Wanna Be My Baby?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag stod faktiskt och höll i Ballerina Pepparkaka men kom fram till att jag var mer sugen på Singoalla :) Visst är det trist när affären man handlar i ligger efter med massa nyheter. Typ naturgodiset som finns här t.ex, begränsat -.- Eller müsli o sånt där i lösvikt, finns inte ens.

2009-10-17 @ 10:38:36
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Carro

Det lät ju gudarns gott ! Smördeg är grejjer det och i kombo med Taco inspiration, ohlala :D



Jag är icket förtjust i Chips :p Har aldrig varit, så det blir nog inga Pringels för min del iaf ;D

Vi får se vad vi hamnar på för matställen, ska bli spännande med lite annat ;D höhö .. Nu är det inte alls många timmar kvar tills vi åker :) Vet du hur Oyster Card fungerar btw? Visst kan man köpa dem där? Any other tips?

2009-10-18 @ 12:29:03
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag blev också inspirerad av Kardemummagumma och hennes tacoknyten och jag kan bara hålla med dig om att det blev riktigt gott. Kul när man kan variera tacon lite.



Hoppas du har en bra dag!

2009-10-19 @ 16:43:48
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0