Får får får? Nej, får får lammkött.

Jag tänker liksom inte släppa det här med i torsdags. Så nu blir det torsdagens middag också. Men sen lovar jag att jag är klar med torsdagen. En sååå spännande torsdag var det faktiskt inte, mer än i matväg sett. Vi åt ju lammkött! Eller ja, egentligen lammfärs. Men det är inte alls lika roligt att säga. Det var däremot mycket roligt att sitta hela middagen och säga: "Åååh, mmm, lammkött!" Fast det gjorde jag nog inte. Jag sa det kanske bara en gång.


Lammfärsbiffar med bulgur & citronsås

För 6 st

ca 400 gr lammfärs
1 ägg
½ dl mjölk
1 vitlöksklyfta

Sås:
1 frp Kelda Lovely Lemon
rivet skal från 1 lime
Chili Explosion-krydda

Blanda lammfärsen med ägg, mjölk och en pressad vitlöksklyfta.
Forma till sex stycken biffar. Stek dem på svag värme.
Värm såsen under omrörning och blanda ner limeskal och krydda.
Servera biffarna med bulgur, citronsåsen och en god sallad.

När min mamma ringde på kvällen frågade hon vad vi ätit för mat, och när jag svarade fick jag reaktionen: "Men du äter väl inte lamm?!" Det visste jag ju inte om jag gjorde, det var ju därför jag var tvungen att testa. Jag har bara ätit lamm i kotlett eller vad man ska säga förut. Och det gillar jag inte, det var lite torrt för mig. Lammfärs däremot kan jag knappt erinra mig att jag testat innan, så jag var ju tvungen. Och ska jag vara ärlig vet jag inte om jag märkte så himla stor skillnad på lammfärs och köttfärs? Men jag märker ju ingen skillnad på köttfärs och quornfärs heller, så jag är kanske inte rätt person att fråga.

Det min mamma syftade mest på var nog visserligen en gång då vi blev bjudna på lamm och jag vägrade äta, för att jag dagen innan hjälpt ett ulligt gulligt litet lamm som fastnat med huvudet i stängslet runt hagen vid våran sommarstuga. Hur sugen på att äta lamm blir man då? Det har ändrat sig med tiden, nuförtiden tackar jag aldrig nej till lite lammkött. Höhöhö! Nu ska jag gå och pussa på mitt lammkött i vardagsrummet.

Tricky - Pumpkin

Kommentarer
Postat av: Daniel

åh bjud mej!

2009-11-25 @ 11:39:27
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0