Du säger: "Du måste vara sjuk, sjuk, sjuk"

För några veckor sen läste jag en artikel om att man kan spara några hundralappar i månaden om man inför en soppdag och en vegetarisk dag i veckan. Så om man äter vegetarisk soppa varje dag så borde man ju tjäna flera tusen? Detta tog jag och Jimmy till oss idag och så gjorde vi den här soppan efter ett recept jag hittade någonstans på internet:

Ribollita-soppa.



1 gul lök
2 morötter
2 stjälkar selleri
4 klyftor vitlök
1 burk krossade tomater
2 msk timjan
ca 100 gr savoykål
1 liter grönsaksbuljong
1 burk stora vita bönor



 

Hacka löken och vitlöken. Skiva sellerin och morötterna. Fräs detta i en stor kastrull i några minuter.
Häll i tomaterna och timjan. Låt sjuda i 5 minuter.
Strimla savoykålen i grova strimlor och ha i detta i soppan, tillsätt också buljongen. Låt sjuda i 15 minuter.
Skölj av bönorna och blanda i, koka några minuter till. Smaka av med salt och peppar.
Servera med ciabatta och parmesan.



Sjuuukt gott var det. Och mättande. Så om det där med vegetariska soppan stämmer så är vi snart mätta miljonärer. Dock tror jag att vi kommer att ledsna på både soppa och vegetariskt ganska fort om vi gör så. Så det får nog räcka med en gång i veckan. Trots att jag var grismätt efter maten orkade jag förstås sätta i mig massa chips å dip hos Evelina. Det finns alltid plats i chipsmagen. Chips byggde denna kropp!

Nu ska jag nog lägga mig i sängen och börja läsa lite Kung Oidipus. Lagom lätt kvällslektyr. Kissig är jag också, men Jimmy är i duschen så det får jag helt enkelt fortsätta vara. Nej, nu kom han ut. Nu ska jag kissa. Woohoo!

Pavement - Blue Hawaiian


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0