Järpar, järpar, järpar.

När man gick i skolan fanns det ju 3 ständigt återkommande rätter som serverades varje vecka fast under olika namn. Panerad fisk och potatis som också gick under namnen: Panerad sej, panerad torsk, fiskpinnar, flippersej, torskflippersej och fick vi bröd till så hette det fiskburgare. Sen var det en pasta med skinksås som förutom det hette: Pasta tricolore, Trollsländans pastasås, Husets pasta och säkert något mer fint som jag glömt. Sen var det järpar som också hette: Jägarjärpar, torparjärpar, oxjärpar och viltjärpar. Men det var alltid samma sak förstås.

Då kan man ju tänka sig att en normal människa inte frivilligt ställer sig och lagar järpar efter att ha gått 12 år i skolan. Det kan man tänka sig, sen kan man tänka vidare att jag inte är särskilt normal. Men att jag åtminstone gjorde mina järpar från grunden och att de inte var halvfabrikat uppvärmt i en värmeugn.


Järpar i svampsås med kokt potatis

För 2-3 port

ca 400 gr köttfärs
1 ägg
svartpeppar
timjan
2 smålökar
1 burk Arla Skogssvampspanna
1 tsk soja
1 msk oxfond med rödvin

Blanda köttfärs med ägg och kryddorna.
Forma till ca 8 stycken järpar.
Skala och finhacka löken.
Stek på löken och järparna i en djup panna tills järparna är genomstekta.
Tillsätt skogssvampspannan, soja och fond.
Låt koka ihop i ca 5 minuter. Smaka av med timjan.
Servera med kokt potatis och lite gröna saker.

Sådärja. Idag har jag ju julgodisverkstad här hemma. Det kommer lite mumsiga recept senare. Men en sak som jag gjort är Malins Vita Chokladfudge. Mmm, den riktigt smälter i munnen. Inte dumt alls. Fast någonting måste jag gjort fel för min blev mest smulig och gick inte alls att skära i fina bitar. Men smaken är det då inte alls några fel på! Nu ska jag fortsätta med julgodiset. Ingen ro och ingen rast.


Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, det där har jag faktiskt inte tänkt på, men nu när du säger det.. Lurigt! Och järpar som man gör själv är ju faktiskt jättegott!



Vad trist att det inte blev helt lyckat! Kanske var det sockret, eller kanske vispade du inte tillräckligt? Min blev väldigt lös först, men så kom jag på att jag inte hade vispat så mycket så jag skyndade mig att hälla tillbaka alltihop och vispa tills jag fick ont i armen och helst bara ville hugga av mig den. Sen stelnade den som den skulle och gick att skära i bitar. Men det kan verkligen va ett mysterium att baka. Ibland blir det liksom fel, av nån underlig anledning. Tur att du gillade smaken iaf :) Är du botad nu? Jag menar, tycker du vit choklad är okej nu?

2009-12-16 @ 18:20:28
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Carro

Så sant det där med skolmaten. Men din mat såg bra mycket godare ut !

Skickar du lite julkarra till mig då? :D

2009-12-16 @ 19:29:32
URL: http://carrod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0