Vi skulle stjäla allt.

Varför vara ute och festa när man kan sitta hemma och ha Coupling-maraton och dricka Zingo? Ja, jag menar det. Zingo och Fanta och liknande är min senaste obsession, den bara var där i torsdags när jag vaknade och verkar inte vilja ge med sig. Nåja, värre saker kan man ju vara beroende av. Knark till exempel, inte bra alls. Då är Fanta mycket bättre. Och det vet ju alla att det lättaste sättet att bli av med en frestelse är att ge vika för den. Keep it simple.

För någon vecka sen åt vi ju rödbetscouscous, vilket innebar att vi efteråt hade ungefär 1 kilo rödbetor i skafferiet som vi inte visste vad vi skulle ta oss till med. I onsdags tog vi tag i saken och gjorde rödbetssoppa:


För 4 personer:

4 st rödbetor
1 morot
½ gul lök
4 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 lagerblad
0, 75 msk vitvinsvinäger
grovmalen svartpeppar
oregano
salt

Örtkräm:
50 gr philadelphia
½ dl creme fraiche
salladskrydda

Skala och riv rödbetor och morot. Finhacka löken. Fräs grönsakerna i en gryta.
Tillsätt vatten, buljongtärning, kryddor och vinäger. Låt koka i ca 30 minuter under lock på låg värme.
 Blanda ihop ingredienserna till örtkrämen. Servera soppan med örtkrämen och ett gott bröd.

Soppan var överraskande god. Och köket blev underbart rosa efteråt. Haha. Vi räknade dessutom ut att vi la ungefär 15 kronor på hela den här rätten med tanke på hur billigt det är med rotfrukter. Ännu roligare blev det när jag räknade ut att varje portion innehåller endast 48 kalorier, om man bara äter soppan utan örtkräm eller bröd till. Hej och hå, hälsoresan. Dessutom blev vi av med alla rödbetor. Oj oj, vilken kanondag. Jag borde ju få minst 900 vuxenpoäng för det här.

Nu ska jag krama Jimmy lite, han ser ut att behöva en kram. Jag behöver mest gå på toaletten, men först krama Jimmy. Det kommer alltid i första hand.

A Band Called Quinn - And Ever Again

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej Pernilla:-)

Imorgon åker jag och Sarah till Sågmyra för att hälsa på:-) Kommer du komma hem något ver påsk eller så? Vi vill träffa dig!!!!!!!!!

Vi stannar i 3 veckor så hoppas du kommer hem!



KRAM!!!

2009-04-05 @ 12:44:21
URL: http://johannamariastrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0