Den här natten har varat i flera dagar.

Nu har vi jullov! Trodde knappt att vi skulle komma iväg på julavslutning då Ofelia legat och snörvlat som en gnu hela natten och kändes väldigt varm, men hon skuttade upp ur sängen i morse och började prata om "flackelds"-tåget som de skulle ha i skolan så iväg kom vi. Nu ligger hon dock i soffan och tittar på Kapten Kalsong och fryser. Hon fryser ALDRIG annars så det verkar som att hon tänker ha sin vanliga feber-innan-jul-sjuka. Hon har haft 40 graders feber den 23 december varenda år i livet förutom förra...
 
Men nu pratar vi om nåt roligare. Nu blir det receptblogg! JA! HURRA! Jag la ut en bild på instagram på polkabollarna jag gjort till julgodis och alla mina hundratusentals följare (det där är antingen ett räkne-exempel eller så har jag och Blondinbella samma statistikräknare) bad om receptet så nu kommer det. 
 
Polkabollar
 
ca 30 st
 
125 g smör
1 dl mjölk
3 st ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
1½ tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
några droppar pepparmintarom
 
Glasyr:
75 g smör
1 dl kaffe
1 dl kakao
3 dl florsocker
några droppar pepparmintarom
 
300 g smält mörk choklad
krossade polkagrisar
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Ta av från plattan och tillsätt mjölken.
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt.
Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver.
Vänd ner i smeten växelvis med smör- & mjölkblandningen.
Blanda till en slät smet. 
Smaka av med pepparmintsarom tills smeten är så mintig som du vill ha den.
Häll i bakpappersklädd halv långpanna.
Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. 
Låt kakan svalna helt.
 
Smält smöret till glasyren.
Blanda ihop med resten av ingredienserna till glasyren.
Smaka även här av med pepparmintsaromen.
 
Smula ner den helt svalnade kakan i en bunke.
Blanda med glasyren till en krämig men ändå formbar massa.
Rulla till bollar. 
Ställ in i kylen någon timme.
Doppa bollarna i den smälta chokladen och sprinkla över lite polkagriskross.
 
Mums! Är lite avundsjuk på mig själv som har en hel burk med de här godingarna i kylen. Det var väl ungefär det enda jag hade att vara avundsjuk på också. I övrigt har jag ett jättestökigt hem, väldigt ont om pengar, en rethosta som aldrig ger med sig, smutsigt hår och så har jag varit vaken sen 04.30. Men jag tror att jag är färdig med julklapparna åtminstone. Alltid något. 
 
De sjöng en Avicii-låt på Ofelias julavslutning. Hade velat se Gösta gå med på det på vår tid. Pompompompom. Gul gul gul är min undervattensbåt. Vi brukade ha någon slags introtävling där han spelade låtar på piano så skulle vi i klassen gissa vilken låt. Det var bara det att han hade en repertoar på typ 10 låtar så efter ett tag hade jag och Malin lärt oss den utantill och utklassade resten av klassen varje gång. Åh, kondor. Bröderna Cartwright. Gamle svarten. Gul är min undervattensbåt. Singing in the rain. Sen kommer jag faktiskt inte ihåg vilka fler det var men jag ser det som något positivt, att min hjärna lämnat plats för någonting som faktiskt är viktigt att kunna i livet... HAHAHAHAHA!
 
Jumper - Våran Hemlighet
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0