Stukat har jag gjort min fot, snubblat på en jäkla rot. Och skoskav hade jag förut, jag står snart inte ut.

Jag borde egentligen ligga till sängs nu eftersom jag ska upp klockan 4 imorgon bitti och packa typ 3000 lussekatter. Varför måste alltid alla fira och fika på samma dagar? Kan vi inte dela upp det lite? Idag är det kanelbullens dag för alla som börjar på K, idag är det lucia för alla som börjar på M, idag är det fettisdagen för alla som börjar på X. Fettisdagen borde bara finnas för de som börjar på X faktiskt. 
 
Men nog om det nu. Nu ska vi prata om daal. För att det är den mest ultimata skafferirensar-maten som finns. Där står du sent en tisdagkväll och har inte hunnit handla på flera veckor, då kan du alltid laga daal. För det innehåller in princip bara sånt som du alltid har hemma i skafferiet. Den här varianten gjorde jag för någon vecka sen då jag hade exakt det problemet faktiskt. Så till den milda grad att vi inte hade någon spenat hemma, som det egentligen ska vara i, men jag hade grönkål. Så det blev en försvenskad juligare variant av daal helt enkelt.
 
Daal med Grönkål
 
För 4 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
kanel
kardemumma
ingefära 
gurkmeja
garam masala
1 burk krossade tomater (400 gr)
1 burk kokosmjölk
2 dl röda linser
1 dl vatten
ca 200 g grönkål

Finhacka lök och vitlök.
Fräs på i en stor gryta tills löken mjuknat.
Krydda med kryddorna. 
Häll över tomat och kokosmjölk. 
Tillsätt linser och vatten.
Låt koka i ca 15 minuter, eller tills linserna mjuknat.
Tillsätt grönkålen och låt koka ihop.
Smaka eventuellt av med mer krydda.
Servera med naanbröd och en klick matyoghurt.
 
Gott, varmt och mättande. Och billigt. Så du kan lägga alla dina pengar på roligare saker. Julklappar till mig till exempel.
 
Min mamma ringde mig i förrgår och frågade vad jag önskar mig i julklapp.
Jag: "Jag har lagt upp en önskelista på bloggen..."
Mamma: "Jaaa... Meen... Jaaa, det var ju så konstiga saker..."
Jag: "Så jag skriva saker jag egentligen inte önskar mig bara för att du tycker att jag önskar mig fel saker?"
Mamma: "Ja!"
Förstår faktiskt inte ens varför hon frågar för jag kommer ju bara få vad de nu fått för gratisgåva av Postkodlotteriet i alla fall precis som jag fått de senaste åren. Abba-boken och Carola-boken ligger väldigt fint i en låda under sängen thank you very much.

Nä. Nu ska jag faktiskt sova. Idag har jag kokat risgrynsgröt för ett helt kompani för någon idiot på jobbet fick för sig att vi skulle ha det som Dagens Lunch imorgon lucia till ära. Den idioten kan ha varit jag. Varför kan jag aldrig bara hålla tyst?
 
Emil Jensen - Saknar Du Mig?

Kommentarer
Postat av: Dezzie

Carola-boken 😂

Svar: ska slå in den och lämna tillbaks den som julklapp till dem år :D
Pernilla

2017-12-14 @ 15:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0