De behöver inte få veta vad som händer på andra sidan helvetet.

Vet ni när jag senast bjöd på ett recept på något sött bakverk i den här bloggen? Nej, det visste inte jag heller förrän jag klickade mig bakåt i arkivet. Ända till september 2015. Det är alltså över ett år sedan. Ja, vad ska man säga? Bagarn's blogg osv... 
 
Så jag tyckte att det var dags nu. Vi hade ju 4-årskalas för Ofelia för en månad sen och jag vet inte hur många gånger hon hann ändra sig angående vilken slags tårta hon skulle ha. Det började med en Minion-tårta, sen blev det en jordgubb- & rabarbertårta, fortsatte med chokladtårta, sen en strössel- & kakortårta ("det är strössel på tårtan och kakor på ett fat bredvid...") och slutligen bestämde hon sig för en choklad- & blåbärstårta. Så då var det väl bara att sätta igång och fundera på hur den skulle göras då, det blev till sist vanliga sockerkaksbottnar, chokladmousse och blåbärsgrädde som fyllning och sen täckte jag den med vanlig grädde och dekorerade med blåbär. Lite såhär:
 
Choklad- & Blåbärstårta
 
(jag gjorde dessa men bytte ut citronzest mot en gnutta vaniljpulver)
 
Chokladmoussefyllning (räcker till 1 lager):
2 dl grädde
100 g mörk choklad
1 äggula
½ dl socker
½ dl mjölk
 
Vispa grädden och ställ i kylen medan du fixar resten.
Mät upp chokladen i en värmetålig skål. 
Vispa ihop äggula och socker i en värmetålig skål. 
Koka upp mjölken i en kastrull och häll den över ägguleblandningen under omrörning. 
Häll sedan över ägg-mjölkblandningen i en annan kastrull, hetta upp medan du vispar noga hela tiden och dra bort från värmen så fort blandningen tjocknat ordentligt - den skall inte koka, bara nästan.
Häll den heta äggmjölken över chokladen och blanda tills chokladen smält. 
Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur och tillsätt sedan den vispade grädden.
Låt moussen stelna i kylen några timmar innan du fyller tårtan.
 
Blåbärsgrädde:
2 dl grädde
ca 100 gr blåbär
 
Vispa grädden. 
Blanda med blåbären. 
 
Lägg gärna ihop tårtan med fyllningen dagen innan så att den hinner gotta till sig ordentligt.
Täck med grädde och dekorera med blåbär samma dag som tårtan ska serveras.
 
Tyvärr tog jag ingen bild på tårtan i genomskärning. Och ja, jag kan väl erkänna att det var tänkt att vara blåbärsmousse som fyllning egentligen men att jag hade missbedömt mängden blåbär som fanns i vår frys. Men blåbärsgrädde funkade också fint. 
 
Hoppas ni inte dött av sockerbrist nu under de senaste 14 månaderna, jag visste inte hur illa det var, förlåt mig! 
 
Annars då? Jovars. Donald Trump kommer att bli USA's nästa president. En får väl vara glad så länge en lever helt enkelt. Sen vi hördes sist så har min Storebror varit här och hälsat på, vi fick tampas med en galen hipsterpappa som vägrade låta oss parkera på familjeparkeringen på IKEA förrän jag drog fram Ofelia ur barnstolen i baksätet och hon vinkade till honom. Vi har varit i Tidaholm och ätit tårta. Jag och Jimmy har börjat titta på Westworld, jag har börjat titta på Transparent och jag har fortfarande inte orkat lyssna igenom Håkans nya skiva en endaste gång. Jag har däremot infört söndagsfika och redan köpt flera stycken julklappar! Pluspoäng till mig. Ikväll ska jag på matbloggsträff hos Rebecka och imorgon är jag och Ofelia lediga, så nu vet ni det. God Jul! (för att vara på den säkra sidan.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0