Så sent som i fjol stod en tupp där och gol, det fanns blå viol, kor och vackra ängder där du bor.

Jaha. Har ni semester era jävlar? Det har inte jag. Men jag har haft. En hel vecka, som tog slut innan jag ens hann hem från jobbet känns det som. Men det blir väl så när man har roligt.
 
Jag och Ofelia satte oss på tåget upp till Sågmyra så fort jag slutat jobba förra fredagen. Eller ja, tåget går ju bara till Falun. Den här gången gick det bara till Borlänge då det kostade 800 att åka till Falun och 400 att åka till Borlänge (fruktansvärt dyra de där sista två milen tydligen). 
 
Eftersom vi kom till Sågmyra sent på fredagkvällen gjorde vi inte så mycket mer än att gå och lägga oss då, men på lördagen gick vi hem till Yoshi som bjöd på lyxmackor till lunch, och Jen och Des var där också. Plus Ofelia som stövlade fram till Yoshis granne som stod och körde trimmer i sin trädgård och sa: "Kan du vara lite tyst? Vi ska äta lunch hos Johanna och du brummar jättehögt!" Det funkade. Hon är bra på det viset. Efter några timmar ville Ofelia hem till mormor och morfar och Desireé var bara allmänt odräglig så henne skickade vi också hem, så åkte resten av oss till Bjurs och köpte massa goda grejer som vi sedan lagade middag på.
 
I söndags åkte vi till sommarstugan, där jag hade tänkt att vi skulle ha det lugnt och skönt och jag skulle få vila upp mig riktigt ordentligt i några dagar på semestern. Men ja, de som känner till hur det brukar fungera i min familj kan ju räkna ut med lilltån vad som hände. Så innan kvällen var slut satt vi där med tre barn fler än vad vi räknat med från början och det där med lugnt och skönt var ett minne blott.
 
Mitt fordonstokiga barn (nej, jag vet inte hur i hela friden det gått till) var dock nöjd då hon fick köra fyrhjuling. Både sin morbrors gigantiska och en lite mindre, och så fick man åka vagn bakom fyrhjulingen när man skulle till stranden. Vilken lycka!
 
På måndagen kom min barndomskompis Malin som numera bor i Istanbul på besök, med sig hade hon även sina två barn och sin mamma. Så då var vi ännu fler i den lilla stugan, som vi dock inte tillbringade så mycket tid i då det var väldigt fint väder. Så vi åkte och badade, barnen fick köra fyrhjuling och vi vuxna (kändes verkligen så konstigt att skriva sådär "vi vuxna", vem försöker jag lura?) hann prata ikapp om vad som hänt i våra liv sen sist. 
 
I tisdags åkte vi hem från stugan igen, då vankades det ju tipspromenad i Sågmyra. Citat Ofelia: "Vad är tipspromenad? Är det en festival?" Jädra stassing. Jag tror inte riktigt hon förstod tjusningen med tipspromenad. Det blir kanske så om man bor någonstans där det finns andra saker än tipspromenad att roa sig med om sommarkvällarna... När jag var liten var tipspromenad däremot sommarens höjdpunkt, så jag tycker fortfarande att det är kul. Sen att jag bara fick 6/12 rätt är ju en annan sak...
 
Alla de där extra barnen vi fick med till sommarstugan fick vi dessutom med oss tillbaka till Sågmyra sen, vilket innebar att Ofelia mest fick höra hela tiden att hon inte fick vara med och leka och jag kände att jag behövde några dagars lugn och ro på riktigt. Så i onsdags efter ett dopp i sjön packade vi ihop våra saker och tog kvällståget hem till Mölndal igen. 
 
I torsdags var det varmt så in i bängen, så jag slängde ihop lite lunchsallad på det som fanns hemma efter att Jimmy varit ensam hemma i några dagar (vilket var förvånansvärt mycket) och så gick vi upp till Stensjön och hängde där mest hela dagen. Svängde in på den gulliga lilla pop up-glasskiosken och köpte lite glass, gick hem och bakade pizza och badade ännu mera fast nu i poolen. 
 
I fredags fick jag för mig att vi skulle åka till Botaniska Trädgården, jag har ju faktiskt aldrig varit där trots att vi bott i Göteborg i 8 år nu. Det var faktiskt rikigt svalt och skönt på de lummiga ställena så det var inte en så dum idé ändå, förutom kanske när Ofelia släpade upp oss långt upp på ett berg. Men där var det å andra sidan utsikt över hela stan så det var nog värt de där skavsåren på fötterna ändå. Lite glass och lite fika på det och sen åkte vi hem och slängde oss i poolen igen. 
 
Och i morse ringde klockan 03.30 igen och det var min semester det. De där två på bilden här ovanför ska dock semestra vidare i en vecka till. Ofelia i två veckor till och med. Vissa har det bra.
 
Nu ska jag laga lax. Jag ville mest skicka en liten sommarhälsning och visa att jag lever. Hoppas ni har det fint i värmen. Om fem månader är det dagen före julafton. Bara så att ni vet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0