Jag rider fram på en våg av hat, jag ska aldrig bli en livskamrat.

Hej kompisar! Hej Micke! (Micke är min handledare i bageriet och internet-stalker.) Jag tänkte ge mig på att skriva en liten årskrönika. 2015 var visserligen ett av de värsta åren i mitt liv, men jag tänkte ändå försöka summera det. Någonting minnesvärt borde ju rimligtvis ha hänt.  Så en liten årskrönika i intervju-format coming up:
 
 
 
Gjorde du något 2015 som du aldrig har gjort förut?
Vaknade mitt i natten med hjärtklappning? Fick panikattacker och kunde absolut inte sluta gråta? Räknas sånt? Nähä, vara positiv var det ja... Jag åt benmärg! Från ko alltså. Inte mänsklig. 

Höll du några av dina nyårslöften?
Mitt nyårslöfte var ju att vara mer tacksam över det jag har, och det gick väl... Sådär. 

Fick någon du känner barn?
Herregud ja, folk gör ju inget annat än att ploppa ur sig ungar these days.

Dog någon som stod dig nära?

Nej, tack och lov!

Vilka länder besökte du?
Sverige.

Är det något du saknade 2015 som du vill ha 2016?
En inkomst. Människovärde. Ett matsalsbord. Medmänsklighet i världen.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?

Alltså... Nej. Jag vet inte. Min födelsedag var ju minnesvärd på många sätt.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Att året tog slut? Nej men... Att vi äntligen fick flytta en trappa ner.

Vilket var ditt största misstag?
Jag vet inte, det känns som att det som gjort så att året varit mindre bra är sånt som jag inte riktigt kunnat påverka fastän att jag försökt... 

Vilket var ditt bästa inköp?
Färg och tapeter till nya lägenheten. Speciellt matsals-tapeten alltså, den är bra fin den.

Vad spenderade du mest pengar på?
Nödvändigheter till Ofelia. Och sen tömde jag mitt sparkonto på julklappar till folk vars julklappar det inte borde vara jag som betalar, och det är ju väldigt nobelt och fint av mig men det vore tamejfan skönt att ha ett par vinterskor där det inte är hål genom hela sulan. Klippt håret har jag inte gjort på ett år heller, det är också en sak jag längtar efter. 

Vad gjorde dig riktigt glad?
Ingenting alls, och det är väl liksom det som varit problemet hela detta året. Har försökt tänka på den där jävla "Do more of what makes you happy"-grejen men så blir det bara helt blankt i huvudet för jag vet inte riktigt vad som gör mig glad... 

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Nä, inte så det räknas.

Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2015?
Niklas Lind - Då, Nu, Sen
Joel Alme - I Väntan På Dom Stora Orden
Icona Pop - Emergency
Jamie T - Sticks 'n' Stones
The Tallest Man On Earth - Little Nowhere Towns
Uje Brandelius - Ramlar Mot Varandra
Viktor Olsson - Precis Som Vi Är

Mådde du bättre eller sämre under 2015 än vad du gjort tidigare år?
Sämre.
 
Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Mjä, känns som att det inte funnits så mycket tid eller pengar till att göra annat än det man måste.  Men att vara i Sågmyra önskar jag att jag hade lagt mer tid på, en vecka på hela året lugnar fan inte ner min själ.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Vabba.

Hur var din julafton?
Norénsk. 

Blev du kär?
Men yes, Tim Riggins <3

Vilket program har varit det bästa på tv?
Jag upptäckte ju Friday Night Lights såhär 10 år senare. Och Sherlock! Black Mirror också!
 
Hatar du någon som du inte hatade förut?
Ja.

Vilken var den bästa boken du läst under året?
Eh... Superglada Magiska Skogen. Nej, jag vet inte. Har tyvärr inte haft vare sig ork eller lust till att läsa särskilt mycket. Tänker att det ska bli ändring på det i år. 

Vilken var din största musikaliska upptäckt?

Niklas Lind. Viktor Olsson. Daniel Norgren. Holly Miranda.

Vilken var årets bästa film?
Alltså, vi är ju ganska dåliga på att se på nya filmer så de filmer jag tyckt bäst om som vi sett, fastän de inte alls är från 2015, är : Good Bye, Lenin (2003), The Squid and the whale (2005), 12 angry men (1957) och Stuart - A Life Backwards (2007). Återkommer med bästa filmer från 2015 år 2025 alltså.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Fyllde 30! Började superbra med blomsterbud, presenter, uppvaktning och på kvällen blev det restaurangbesök och sen hamnade vi på akuten med Ofelia som fick Henoch Schönleins, det var mindre kul.

Vilka var de bästa människorna som du träffade?
Eeeh, nej?

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Arbetskläder. Heeeheee. På hemmafronten var det mest fina klänningar som vanligt.

Vad fick dig att må bra?
Vardagsflykt. Den där helgen i Örebro som jag fick i 30-årspresent av Jenny, Des och Yoshi var sjukt fin. Alla matbloggsträffar med fantastisk mat och människor. 3-rättersmiddagarna som jag, Evelina och Jolin lyckats hålla vid liv i alla dessa år. Sånt behövdes extra mycket det här året.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Timpa Riggins ju. 
 
Vem saknade du?
Mamma! Helt värdelöst att bo ca 60 mil från sin mamma när man mår som en säck potatis.

Vilken var din bästa månad?
Januari, februari, mars och juli. 

Vilka var de bästa restaurangerna du åt på?
En har ju inte ätit ihjäl sig på uteställen direkt pga det ekonomiska läget men:
Bhoga besökte jag och Jimmy i februari och det var galet gott. Speciellt rödbetsdrinken!
Folk  bjöd Charlotta ut mig på i födelsedagspresent och det var också finfint.
Familjen går ju inte att låta bli att nämna.
Ågatan 3  i Örebro var också en helt fantastisk matupplevelse.

Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?
Jag hoppas och tror verkligen att det kommer att bli bättre. På fredag till exempel är jag färdigutbildad bagare/konditor, bara en sån sak! Och så hoppas jag att det blir bättre i hela världen, att vi bygger längre bord istället för murar och att folk slutar vara så himla... Förjävliga. Mer snällhet vill jag ha! 
 
Annika Norlin - Åkej
 
(för det finns ingen annan låt som sammanfattar hur jag har känt mig det här året lika bra som den.)

Kommentarer
Postat av: Kim

Kanske det mest irriterande ord att få höra från en utomstående när man mår piss men här kommer de ändå: Det kommer ordna sig!
(Jag är helt övertygad. Kram! Matbloggsträffarna har helt klart varit guldkorn under 2015)

Svar: fast jag tänker faktiskt också så: "det kommer att ordna sig" och det kommer det ju att göra! just nu är jag nöjd med att bara ha tagit studenten och att försöka landa lite och sluta känna mig konstant stressad, tror att 2016 blir fint! Kram!
Pernilla

2016-01-05 @ 09:38:06
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons Kök

Vi stämmer in i Kims kör, även om vi vet att det inte är vad man egentligen vill höra när man mår som du gör. Nästa års sammanfattning och krönika hoppas vi ser helt annan ut <3

Kram på dej, vår för evigt favoritprinsessa.

Svar: fast tänk vad hemskt om ni hade sagt: "det kommer aldrig att bli bra!" "det kommer inte att ordna sig, du kommer aldrig må bra igen!" då hör jag nog mycket hellre peppiga klyschor faktiskt! :)
tack för omtanken snälla ni <3 kramar!
Pernilla

2016-01-05 @ 22:07:29
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0