Häng med på en resa, ett äventyr i tid och rum.

 
Vi har semester! Och är i Sågmyra och livsnjuter. Så mycket som man nu kan livsnjuta när regnet öser ner konstant och det är +11 grader ute. Just nu livsnjuter Ofelia med sin mormors ipad. Och mormodern livsnjuter med sin mobil. Tidigare idag livsnjöt vi i Leksand på Soliga Torsda'n. Det var ju en total lögn och falsk marknadsföring för någon sol såg vi då inte skymten av någonstans. Det positiva var väl att det var ganska folktomt och att vi slapp trängas.

 
Trängas fick vi ganska nog av i tisdags då vi var på Furuviksparken och tittade på apor, tänkte jag skriva, men det hade ju varit en lögn. Vi såg nämligen knappt några apor, vi såg mest andra människor. Men Ofelia fick ialla fall mata "kanelerna" och åka karusell, så hon var nöjd ändå. Själv är jag ju folkilsk och får panikångest bara av tanken på att vi kommer att behöva göra sånt här minst en gång om året i typ 12 år till... Jag måste helt enkelt bli såpass rik att jag kan hyra en hel nöjespark över en dag så vi kan vara där helt ensamma.
 
På kvällarna är det lite som det brukar. Conny tjatar om kladdkakor och chokladbollar och jag sitter och spanar i min mammas tanttidningar efter recept som jag i slutänden alltid gör om. Vi hade lite jordgubbar i kylen som blivit lite mosiga och såg tråkiga ut, så jag bad min mamma koka jordgubbssylt på dem och sen bakade jag en kaka som blev såhär fin:
 
Kokoskaka med jordgubbssylt och marängtopping
 
50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokosflingor
ca 200 g av Monicas hemgjorda jordgubbssylt

Marängtopping:
3 äggvitor
1½ dl socker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och tillsätt mjölken.
Låt det svalna lite.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda vetemjöl, bakpulver och kokos.
Tillsätt i äggsmeten växelvis med smöret.
Vispa till en jämn smet.
Häll i en smord och bröad rund form.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter.
Vispa under tiden marängen.
Ta ut kakan ur ugnen, bred på sylten och sedan marängtoppingen.
Grädda i ytterligare ca 10 minuter tills marängen fått fin färg.
Låt kakan svalna och ät upp.
 
Nu börjar tacoslamset bli färdigt på spisen så nu ska jag göra mangosalsa och guacamole och grejer. Ha det fint i regnet kompisar!

Kommentarer
Postat av: Kim

Det är svårt att leva sommarlajf i 11 grader, det får man säga. Tur att det iaf är 15 grader här söderut...
Baka kakor! Det ska jag bannemig göra på semestern!
och blogga kanske? (HAHAHAHAHA)

Svar: Men nu är det tamejfan sommar när semesterjäveln är slut. Hmpf.
Pernilla

2015-07-14 @ 09:57:02
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons Kök

Ja nu är ni ju inte i Sågmyra längre, det kanske rent utav är slut på semestern, men det ser ju alldeles fantastiskt idylliskt ut där uppe. I alla fall det röda huset vid vattnet, kamelerna är väl inte direkt idylliska...
Kakan däremot, jajamensan!
Kram på dej.

Svar: haha, nej, kamelerna hittade vi i gävle, där är inte lika idylliskt som i sågmyra ;)nu är semestern slut, har till och med hunnit jobba en vecka, fast nu när sommaren kommit tillbaka så får man ju nästan lite semesterfeeling varje dag efter jobbet ändå!
Pernilla

2015-07-26 @ 15:03:14
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0