Och när du faller kommer du verkligen att vilja veta vem det var som drog ner dig.

Så var semestern slut igen, jag har till och med hunnit jobba en vecka och sommaren tyckte plötsligt det var dags att komma på besök. Vi körde på sån där modern "hemester" i år, först en vecka "hemma" i Sågmyra och sen tre veckor hemma i Mölndal. Men vi har en väldigt fin anledning till att inte ha semestrat upp alla våra pengar. En anledning på 110 kvm med ett vardagsrum med öppen spis, ett kök som är ett kök med diskmaskin och en balkong på ca 20 kvm. Så vi är ganska nöjda ändå. Men det får vi prata mer om i oktober när det blir dags.
 
Nu tänkte jag prata lite mer om en bok som jag har lovprisat hejvilt på instagram under hela året. Vi äter ju mycket vegetariskt, och när jag pratar med vänner och bekanta om det så tycker de ofta att det låter så besvärligt. Vad ska man äta då? "Barn gillar ju inte grönsaker" låter det ofta, vilket måste vara världens största lögn? Just sallad gillar kanske inte jättemånga barn, men de flesta barn tycker ju om morot, gurka, majs, broccoli, paprika. Tror mer det är vuxna som inte vågar ge barn grönsaker. Så. Åter till boken. Mera Vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo.
 
 
Vill du börja att laga lite mer vegetarisk till din familj, köp denna! Jag har testat varenda recept i hela boken utom pannkaksrecepten (skräll!) och de flesta är fantastiskt bra. T.ex Pad Thai med krispig tofu, färska vårrullar och den helt underbara tacoburgaren. Det är inga köttsubstitut som quorn och sojakorv och sånt i recepten men det är heller inga konstigheter och krångligheter utan bara grejer som du kan hitta i din vanliga mataffär. Jag gillar också att den är indelad i kapitel efter hur lång tid maten tar att laga, det finns snabba lättlagade rätter för när du är jättestressad, normala vardagsrecept och så lite lyxigare recept som tar längre tid till helgen. 
 
Jag har även bjudit såna där människor som är livrädda för nytt och vegetariskt (läs: mina föräldrar) på rätter ur denna boken med enbart positiva resultat. Den här boken innehåller också ett recept på världens enklaste och godaste jordnötsdip som vi kanske missbrukar lite väl mycket i vår familj just nu. Det finns även recept på lite nyttigare och bättre mellanmål och godsaker i sista kapitlet av boken som passar till både barn och vuxna om du känner att det kanske börjar bli lite tråkigt att bara käka macka till mellis i tid och otid.
 
Så, nu har jag tipsat klart. I slutet av året kommer dessutom uppföljaren "Ännu Mera Vego" och den kommer jag definitivt också att köpa. Alternativt önska mig i julklapp då min inkomst fortfarande är 0 kronor i månaden och vi kommer att vara totalt panka efter att jag lagt alla våra pengar på ett mintgrönt matsalsbord för 16.000 kronor. Nej. Det har jag faktiskt inte. Men jag vill. Det är bara det att Jimmy inte riktigt förstår hur viktigt det är med ett mintgrönt matsalsbord. Eller någonting mintgrönt överhuvudtaget. Han är lite efterbliven på det viset.
 
Algiers - Black Eunuch

Kommentarer
Postat av: sofie

Jag är så nyfiken på de där 110 kvm. Och lite avis!!
Den där boken måste jag nog köpa. Jag har två män som är rädda för många grönsaker. jo, de är det. Johan åt en sojaböna idag och tyckte inte att det var så gott. Oliver har äntligen börjat gilla broccoli. Skitjobbigt eftersom jag gärna äter mycket grönsaker. Jo, majs, gurka och morot äter O i alla fall...

Svar: jag är lite avis på mig själv faktiskt!alltså, köp boken! finns massa goda vegoburgare och sånt där i som jag tror dina kräsna herrar skulle gilla faktiskt! kan ta med den till johanna på tisdag så du får bläddra lite i den!
Pernilla

2015-08-09 @ 20:40:59
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim

KUL med flytt! Ja inte själva flyttandet kanske, men det det ger!
Låter som en kokbok helt i min smak, har testat ett par recept som jag verkligen gillat. Kanske skulle man springa till bokhandeln...?

Svar: flyttstädandet ser jag mest fram emot! inte. alls. men annars alltså: pepp pepp! adventsmatbloggsträffen blir hos mig framför öppna spisen!
Pernilla

2015-08-12 @ 10:40:57
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0