Jag saknar inte mycket, bara illusionen av att allting kommer att ordna sig.

Här är det inte så himla roligt just nu. Mest bara en stor ångestklump i magen och en trött känsla av att varje gång man tror att allting äntligen börjar ordna upp sig i livet så kommer någonting och rycker bort mattan under fötterna på en så man får börja om igen. Och det är väl kul med en utmaning emellanåt! Sa ingen jättetrött småbarnsförälder någonsin.

Så, vi pratar lite om saker som är roligare att ha i magen än ångestklumpar. Och nej, det är ingen bebis på G. Det är kakbollar vi pratar om. Nutellakakbollar närmare bestämt. Efter Jimmy hade haft med sig dessa som fredagsfika till jobbet fick jag beställning på att göra 50 stycken till en av hans kollegors 50-årskalas och ytterliggare ett gäng till en annan kollegas påskfirande. Är de goda alltså? Ja, jag skulle väl vilja påstå det.
 
Nutellakakbollar
 
ca 25 st
 
Fyllning:
100 gr smör
1 dl kakao
1½ dl vetemjöl
½ msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
½ tsk salt
3 st ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
 
1 dl nutella
 
Doppning och dekoration:
300 gr mörk choklad
50 gr mjölkchoklad
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en avlång bakform och lägg bakplåtspapper i botten.
Smält smöret i en kastrull.
Sikta ner de torra ingredienserna i en bunke.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
Rör ner de torra ingredienserna i äggsmeten och tillsätt sedan mjölken och smöret.
Blanda till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda ca 35 minuter,
känn med sticka så den är genomgräddad.
Låt kakan svalna.
Släng ner kakan i en matberedare och mixa till smulor.
Tillsätt nutellan och kör till en smidig, fast deg.
Täck degen med plastfolie och ställ i kylen minst 30 minuter.
Rulla runda bollar av smeten och lägg på en bricka/ett fat.
Ställ gärna i bollarna i kylen eller frysen medan du smälter chokladen.
Doppa bollarna i mörk choklad och lägg på bakplåtspapper.
När den mörka chokladen stelnat ringlar du över mjölkchokladen.
Och sen äter du upp bollarna!
 
Receptet kommer från början från Roy Fares United State Of Cakes, men där är de cake pops. Men sånt har jag inte riktig tålamod till. Och på tal om Roy Fares så börjar ju hans nya bakprogram som är baserat på just United State Of Cakes på Kanal5 imorgon. Det kan ni gott titta på tycker jag. Mest för att jag tycker att Roy Fares är helt fantastisk.
 
Något annat som är fantastiskt är det där härliga matbloggsgänget jag hänger med. Igår var vi hemma hos Charlotta och käkade grejer under temat Italiensk Vår, #primaveraparty kallade vi det på Instagram. Fy fabian, vad fint det var! Där släppte allt ångestklumpen i magen i några timmar för att göra plats för massa god mat istället.Men det får jag allt återkomma om en annan dag. Nu måste jag sova så jag inte somnar över prinsessbakelserna på jobbet imorgon.
 
Ryley Walker - On The Banks Of The Old Kishwaukee

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

Usch, nej det är verkligen inget roligt med de där ångestklumparna (eller de bruna paketen som Ankis psykologilärare kallade dom) som man kan få i magen. Vi hoppas innerligt att de så fort som möjligt får bytas ut mot nutellabollar som simmar runt där, ständigt och jämt! Ja kanske att dom kan få bytas ut mot något annat Fares hittar på, då och då!
För övrigt så kommer vi faktiskt också att sitta bänkade framför hans program, inte för att vi bakar så mycket kakor och sånt, men det är alltid lika roligt att se människor som verkligen kan sin sak in action!

Stora ångestdämpande kramar till dej!

Svar: bruna paketen låter nästan värre än ångestklumpar... då tar jag mycket hellre nutellabollar alla dagar i veckan!
ja, han är verkligen duktig på sin sak roy fares, och det märks att han tycker det är himla roligt också så då tycker jag det blir extra roligt att se. när det är någon som verkligen brinner för det den pratar om/sysslar med så kan den ju nästan göra vad som helst intressant!

Kramar!
Pernilla

2015-04-08 @ 21:10:31
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Sara

Nä fy och blä, ångest är en vidrig känsla. Hoppas den där klumpen släpper snart! Kakor KAN hjälpa. Eller i alla fall underlätta lite på vägen :)

Svar: ja, det är ju inte så att det framkallar mer ångest direkt, så då är det ju lika bra att kaka på! :)
Pernilla

2015-04-09 @ 07:21:19
URL: http://vardag.nu
Postat av: Kim

Blä för den där känslan. Men finfina bloggkompisar och Nutella hjälper som du säger för en stund.
Det ordnar sig! (Visst älskar man att höra det? Som om det skulle hjälpa just nu... MEN det kommer bli bra).
KRAM

Svar: HAHA, eller hur. fy fan, vad trött jag är på "det ordnar sig!" ja, det gör det säkert, men just nu är det inte det jag vill höra. just nu vill jag höra hur synd det är om mig och hur dum i huvudet en viss person är ;) fast igår när jag gick därifrån och när jag tänker på måndagen så känns det faktiskt som att det kommer att ordna sig!Kram!
Pernilla

2015-04-09 @ 08:41:01
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0