Och jag kan bränna dig som du aldrig bränt dig, om du leker med mig.

Ibland snubblar man över såna där recept som man vet att kommer att bli en favorit redan innan man testat dem, våran tisdagsmiddag var en sån. Visserligen är det alltid ett säkert kort när man sett det på flera matbloggar innan, goda recept sprids snabbt som ordspråket säger, och det här har jag sett både hos Lilla Matdériven, Plommonet och Matrepubliken och säkert ännu flera. Och nu sprider jag det ännu vidare, för det här var lite för gott för att inte dela med sig av.
 
Sötpotatisfalafel och kebabsås
 
en hel plåt full
 
1 stor (eller 2 mindre) sötpotatis
1-2 dl kikärtsmjöl
spiskummin
paprikapulver
2 st vitlöksklyftor
½ pressad citron
salt
peppar
ev. sesamfrön
 
Dela sötpotatisen på längden och baka på 225 grader i ugnen i ca 45 minuter.
Ta ut den och låt den svalna något.
Gröp ur potatisen och mosa i en bunke.
Skala och finhacka vitlöken.
Blanda ner vitlöken och pressad citron i potatismoset.
Blanda ner kikärtsmjölet lite i taget tills du har en bra konsistens och rör sedan ner kryddorna.
Ställ in i kylen i ca 30 minuter.
Rulla små bollar av smeten och platta till dem något.
Doppa sedan i sesamfrön om du vill.
Baka i ugnen i ca 15 minuter på 200 grader.
Servera hur du vill men en god kebabsås kan vara gott till.
Den kan du slänga ihop såhär och smakar enligt säkra källor:
"bättre än den du får på många kebabställen."
 
Kebabsås
 
2 dl matyoghurt
2 msk majonnäs
1 msk chilisås
Italiensk salladskrydda
Cayennepeppar
Paprikapulver
Kebabkrydda
 
Det här gick hem hos hela familjen. Och då menar jag hela familjen. Ofelia satte sig fem stycken till middag, sen satte hon i sig fyra stycken till lunch nästa dag. Så, ut med er i köket och sätt igång nu. Ni kommer inte att bli besvikna.
 
På tal om ut i köket så ska jag också bege mig dit nu och fixa lite lunch. Sen ska vi ut i solen och hitta på nåt. Fira att Foppa fyller 40 år idag kanske. Det kan väl vara värt att fira med en drink eller två.
 
Håkan Hellström - Du Kan Gå Din Egen Väg

Kommentarer
Postat av: Emmy

Om ett gäng matbloggare ger ett recept tummen upp då vet man att det är bra. Finns ingen bättre smakpanel. Så det här ska jag också testa.
I våra krokar har det rådit Håkanfeber ett par dagar och alla har trallat på hans låtar då han förgyllde Öland för en dag. Två solar sken på samma dag eller något sånt ;-)

Svar: det stämmer! cirkulerar det på matbloggarna så vet man ju att det bara måste testas :) jag tycker det råder Håkan-feber överallt just nu, här är det ju såklart alltid lite extra mkt Håkan-feber, men nu när bio-filmen haft premiär så är det extremt mycket överallt. fast jag klagar ju inte förstås ;)
Pernilla

2013-07-20 @ 15:20:03
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Mårtenssons Kök

Alltså vi är sisådär med sötpotatis, har provat i några olika skepnader men vi har inte riktigt blivit så förtjusta... Kanske vi skulle ta och ge det en chans till med falafel, så många bloggare kan väl inte ha fel?

Du kan tro vi skänkte dej en extra tanke när vi diggade H.H på allsången och konserten där efter! Härligt och somrigt:)

Kramar

Svar: jag tycker nog ni ska ge sötpotatisen en sista chans, jimmy har inte heller gillat det särskilt mycket förut men han tyckte om falaflarna, så testa! passar det inte så vet ni ju det iaf och slipper undra mera ;)
vad kul att ni tittade på konserten, den var inte så dum, lite för kort bara tyckte jag ;) Kramar!
Pernilla

2013-07-20 @ 21:56:35
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Mårtenssons Kök

Alltså vi är sisådär med sötpotatis, har provat i några olika skepnader men vi har inte riktigt blivit så förtjusta... Kanske vi skulle ta och ge det en chans till med falafel, så många bloggare kan väl inte ha fel?

Du kan tro vi skänkte dej en extra tanke när vi diggade H.H på allsången och konserten där efter! Härligt och somrigt:)

Kramar

2013-07-20 @ 21:56:35
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: Amy's piece of cake

Nej, jag har bara sett dom hos dig... vad jag vet om åtminstone. De låter gudomligt goda och jag som älskar sötpotatis måste bara testa dessa små godingar!

Alltså Ofelia är bara för söt hon :) Jodå, jag följer hennes äventyr på IG minsann. Och du ska bara veta att jag ler varje gång... hon får mig att le i mjugg mest hela tiden, finingen där!

Svar: det var nog ett tag sen de andra bloggade om dem, jag är ju lite efter du vet ;) men testa dem, du kommer absolut inte bli besviken!
haha, ja hon är inte alls så dum den där lilla krabaten, även om det just nu är allt annat än lugnt när hon börjat röra sig i orkanfart och river i allt. men det hör väl till :)
Pernilla

2013-07-21 @ 20:04:34
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

De ska jag verkligen testa på min familj. Jag älskar ju sötpotatis, Johan är sådär och Oliver är jag osäker på. Han vill ju helst ha korv hela tiden.....

Svar: men jimmy är också sådär på sötpotatis-fronten men han åt glatt ändå! ofelia äter ju allt hon ser än så länge, så hon är kanske egentligen ingen tillförlitlig källa... hon skulle ju käka upp alla våra tidningar också om hon fick chansen...
Pernilla

2013-07-22 @ 13:57:54
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Det där såg himla gott ut, ska testas! :)

2013-07-24 @ 21:48:26
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/
Postat av: Beatas mat

Åhå! Det måste jag testa! Sist på bollen är också bra :-)

2013-07-27 @ 19:09:42
URL: http://beatasmat.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise

Vad kul att sötpotatisbollarna har hittat hit! Det var länge sen jag lagade dem men nu skriker mitt begär. Vi ha nu!!!

Svar: hur goda som helst var de ju! och ofelia älskade dem också :) det känns som att jag typ bor på din blogg nu för du har så mycket nyttig och god barnmat!
Pernilla

2013-08-18 @ 12:02:54
URL: http://lillamatderiven.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0