På ett eller annat sätt ska jag hitta dig.

Idag är det dagen före fredag och man kan näääästan känna lukten av helg. Eftersom fredag i år innebär fredagspasta så tänkte jag dessutom vara snäll och bjuda er på ett fredagspasta-recept så att ni kan förbereda er lite inför morgondagen. Ja, jag vet att jag är alldeles för omtänksam. Det är bara sån jag är, jag finns där för er. Den här fredagspastan är superenkel att göra (om man nu inte vill vara superduktig och göra tortellinin själv) och dessutom vegetarisk.
 
Tortellinigratäng
 
4 portioner
 
500 gr färsk tortellini med smak av ricotta & basilika
1 tsk olivolja
70 gr babyspenat
1 purjolök
2½ dl matlagningsgrädde
2½ dl mjölk
1 msk maizena
1½ dl riven ost
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Koka pastan efter anvisning på förpackningen.
Blanda sedan med olivolja och babyspenat och lägg i en ugnssäker form.
Strimla purjolöken.
Blanda grädde, mjölk och maizena i en kastrull och låt koka i 3 minuter.
Rör sedan ner purjolöken och osten i kastrullen.
Häll ostsåsen över pastan i formen och ställ in i ugnen i 20 minuter.
Servera med en god sallad.
 
Den var inte alls dum den. Receptet kommer ursprungligen från ett nummer av Buffé, och sen har jag byggt om det lite. Öst på lite mer ost till exempel, det kan ju aldrig vara för mycket ost. Ta en ost med lite smak i och riv ner för all del, det skadar inte.
 
På tal om ost så har jag denna veckan upptäckt mjuk getost på burk. Vilken grej! Här har jag gått i alla år och gjort getostkräm på hård getost och inte alls tyckt det blir lika bra som på restaurang och så, och så visar det sig att de använder sig av mjuk getost. Och hur gott är det inte sen då? Vi hade det på rödbetssoppa en dag och det var ett äktenskap som jag sent kommer att glömma. Mmm.
 
På tal om ännu mer ost så ska jag hem till Evelina ikväll och äta ostsufflé, tomatsoppa och ostbricka. Det vet jag eftersom det är jag och Jolin som fått bestämma vad hon ska bjuda på. Att bli bortbjuden på middag och dessutom själv få bestämma vad det blir för mat, det är inte klokt vad bra man kan ha det. Nu ska jag börja tänja ut magsäcken med lite frukost.
 

Kommentarer
Postat av: Kim

Ost ost ost. Allt blir bättre med ost!

Svar: verkligen. piggar upp vilken dag som helst!
Pernilla

2013-01-19 @ 14:29:05
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Inte så dumt med lite fredagspasta. Känns mer vuxet än tacos. Gött så länge man får bestämma själv!:)

Svar: haha, ja snart sitter vi där med tacos upp över öronen framför fångarna på fortet ;)
Pernilla

2013-01-19 @ 22:28:51
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Jag tycker om tortellinigratäng men aldrig testat med babyspenat i... ja allt med ost i blir super! Mjuk getost säger du? Aldrig sett/testat....!

Svar: släng i lite babyspenat vetja, det är nääästan lite grann som med ost, det gör oftast bara saker bättre ;) den mjuka getosten hittade jag iaf bland färskostarna, en liten burk med en get på. hur gott som helst så det tycker jag du ska testa om du hittar det :)
Pernilla

2013-01-20 @ 15:54:33
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Victorias provkök

Mmm vad gott, tortellini är finfint ju!!
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2013-01-22 @ 19:27:42
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0