Kärlek är så mycket mer än bara goda råd.

Jaha. Det här med fredagspastan ja. Vi lyckades i alla fall med det fyra fredagar i rad. Igår bytte jag däremot ut fredagpastan mot fredagspaj. Det får man göra ibland, paj är ju också fina grejer. Speciellt den här fina pajen som vi åt igår. Den är inte bara fin att titta på, den smakar väldigt bra också.
 
Medelhavspaj
 
Botten:
150 gr smör
1½ dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
 
Fyllning:
100 gr babyspenat
100 gr soltorkade tomater, hackade
1 kruka basilika
150 gr fetaost
8 st körsbärstomater
2 ägg
2 dl mjölk
salt
peppar
 
Blanda snabbt samman pajdegen i en matberedare.
Låt degen vila i kylen i 15 minuter.
Tryck ut degen i en pajform och förgrädda 10 minuter på 200 grader.
Lägg spenaten i pajskalet.
Toppa med hackad soltorkad tomat, basilika, fetaost i tärningar och körsbärstomater.
Vispa samman ägg, mjölk och kryddorna och häll över pajen.
Grädda i ca 25 minuter tills äggstanningen stelnat och fetaosten fått fin färg.
Servera med en sallad och kanske lite god salami och skinka.
 
Vi hade lite olika sorters salami och parmaskinka till våran paj. Det funkade finfint ihop. Det blev liksom lite plockmat över det hela, och alla gillar ju plockmat. Speciellt på fredagar när man kan sitta framför På Spåret och plocka med plockmaten.
 
Idag storstädar vi mest. Eller försöker åtminstone. Jag vill ju städa på mitt sätt och Jimmy vill städa på sitt sätt och Ofelia vill inte städa alls, hon vill bara vara med och göra vad nu vi gör. Så just nu städar Jimmy medan jag väntar på att pizzadegen ska jäsa färdigt och Ofelia tittar på Charlie & The Chocolate Factory. Okej. Jag tittar på Charlie & The Chocolate Factory och säger alla replikerna innan de säger dem i filmen. Kanske att jag ger mig på att dansa lite Oompa Loompa Dance också, det brukar ju alltid vara en succé.
 
Hookworms - I Have Some Business Out West

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Paj får man absolut byta pastan mot, de börjar ju på P båda, och speciellt när det är en Medelhavsvariant. Italien ligger ju vid medelhavet, basilika är det ju i måååånga pastarätter, mjöl och ägg har man i pasta osv osv.
Gott låter det i alla fall!

Kramar

Svar: ja, paj och pasta är ju in princip samma sak, när ni beskriver det på det viset ;)
Kramar!
Pernilla

2013-01-27 @ 21:48:12
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Paj är helt ok. Bara det inte är tacopaj en fredag:)

Svar: haha, nej det får man inte äta! vi ska äta tacopaj på onsdag, är det okej? ja, det måste det väl vara?
Pernilla

2013-01-27 @ 22:14:08
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Det gjorde du helt rätt i... ska jag vara ärlig så tycker jag mer om paj än pasta ;) Yum yum med medelhavssmak!

Svar: jag tycker också mer om paj än pasta, fast jag tycker nog mer om paj än... allt. utom möjligtvis chips då ;)
Pernilla

2013-01-28 @ 22:03:37
URL: http://amyspieceofcake.se/
Postat av: Anabanana

Men guuuu, ska inte kvinnan uppdatera snart för jag vill ha nåt intressant att läsa! JA - ett LÅNGT inlägg! ;P

Svar: ääääh, du bara himlar ju med ögonen när jag skriver saker till dig ändå juuu!
Pernilla

2013-02-02 @ 10:08:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0