Du har inte råd att förstöra dina ägodelar.

Hej allihopa! Hur mår ni? (alla måste svara.) Jag mår bra, men det kan vi återkomma till lite senare. Det har kommit till min kännedom att jag inte får komma på fler matbloggshäng om jag inte börjar blogga igen, och det vill man ju inte vara med om. Det är bara det att det är så svårt att veta vart man ska börja när man varit borta så länge, ska jag fortsätta från där jag var och låtsas som om ingenting? Eller ska jag komma med dåliga ursäkter för att försöka förklara min frånvaro och sedan börja på ny kula? Jag vet inte, så vi börjar väl med det där matbloggshänget då...
 
I onsdagskväll sågs matbloggsmaffian för lite julmys och massor av julgott. Åsa bjöd på grönkålssallad med quinoa och apelsin, Rebecka bjöd på en fräsch variant av rödbetssallad med ugnsbakade rödbetor, fetaost och valnötter, Karin bjöd på grönkål- och champinjonpaj, Charlotta stod för tak över huvudet och hembakat vörtbröd, cheddarost, knäck och saffranskakor, Linda hade med sig en tomat- & saffranspaj och en ljuvlig saffranstiramisu med hallon och limoncello. Själv bjöd jag på saffransbullar fyllda med mandelmassa och vit choklad och toppade med toscaglasyr, någon fin kamera orkade jag däremot inte ta med mig så ni får hålla till godo med instagrambilder.
 
Saffransbullar med mandelmassa och vitchoklad och toscaglasyr
ca 24 st
 
Deg:
50 g jäst
3 dl mjölk
1/2 g saffran (1 påse)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
200 g mandelmassa
100 g mjukt smör
200 g hackad vit choklad
 
Toscaglasyr:
75 gr smör
1 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 msk vispgrädde
1 msk sirap
75 gr mandelspån

Smula ner jästen i en bunke, värm sedan mjölk och saffran fingervarmt i en kastrull.
Rör ut jäsen med mjölken och tillsätt sedan ägg, socker, salt och hyvla ner smöret.
Tillsätt vetemjölet och knåda ihop till en smidig deg, låt jäsa ca 40 minuter.
Nu till fyllningen, riv mandelmassan och blanda med smöret.
Kavla ut degen till en rektangel och bred fyllningen ovanpå,
strö över den hackade chokladen och rulla ihop.
Skär i ca 3 cm breda bitar, lägg i bullformar och låt jäsa på en plåt i ca 30 minuter.
Gör under tiden glasyren:
Rör ner alla ingredienser i en kastrull.
Koka sakta upp under omrörning tills glasyren tjocknat lite.
Bred glasyren över bullarna.
Grädda på 250 grader i ca 10 mintuer tills de fått en fin gyllene färg.
 
Tänk att jag gått hela livet och trott att jag inte gillar saffransbullar när det i själva verket är tråkiga torra lussebullar som jag inte gillar. Dessa saftiga fina godingar alltså, inte dumma alls!
 
Vad har jag annars gjort sen sist då? Jo, jag har ju varit i Karlstad och jobbat. Sen har jag varit i Tidaholm på kalas. Och så har jag varit i Sågmyra i över 3 veckors tid. Jag känner mig som en riktig globetrotter, det är minsann inte många som varit på alla de ställen under loppet av en 2 månaders period! I Sågmyra gjorde jag allt som man ska göra i Sågmyra, hängde med alla gamla godingar, bakade snickerskaka, tvingade i mina föräldrar annan mat än fläsk och potatis, läste galet många böcker och var en sväng till Tomteland och jagade troll.
 
Men nu är jag hemma i Mölndal och i natt har Sven härjat här utanför och fört ett himla liv, så särskilt mycket sömn har jag inte fått men å andra sidan är det snö på marken och dessutom är det fredag så det gör inte så mycket. Det bästa med att det är fredag idag är att det är lördag imorgon. Då ska jag och Charlotta på dejt. Först ska vi äta god mat och sen ska vi gå till Scandinavium där en viss herre från Frölunda med jättelockigt hår som älskar cockbooks ska sjunga och spela för oss. Fy fabian vad fint det ska bli!
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Kul att du är tillbaka! jag mår fint tackar som frågar :-)

Svar: tack så mycket! vad bra att du mår bra :)
Pernilla

2013-12-06 @ 13:01:44
Postat av: Kjersti

Kul att du är tillbaka och att det inte verkar vara något otrevligt som hindrat dig från att blogga. Vilka taskiga bloggkompisar som kommer med hotelser, haha. Livet går ju i perioder, eller hur. Ibland har man varken lust eller tid till det ena eller det andra, men sen kommer man igen med full kraft. Ha en fortsatt skön adventstid!

Svar: haha, ja, vem behöver fiender med såna bloggkompisar ;) det är väl kanske ett sundhetstecken att man inte hinner blogga, att man är ute och gör saker helt enkelt. tack detsamma!
Pernilla

2013-12-06 @ 15:03:19
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.se/
Postat av: Kim

Willkommen zuruck!
Blogglusten går ju upp och ner... Men min matlust gick just upp efter att se era rapporter om julmyset. Ja jag mös ju jag med, på ett flygplatshotell i Berlin. Sven-jäveln.
Ha en grym kväll ikväll!

Svar: jädra sven alltså! han skitade ner våra nytvättade fönster så nu ser de ut som helvete igen, stryk borde han ha!
Pernilla

2013-12-07 @ 11:25:30
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Vi mår fint, tackar som frågar och vi är så glada för att vår favoritprinsessa också gör det!
Och skit i varför du inte har bloggat på länge, du har levt och så räcker det med det:) Vi hinner inte heller med så mycket som tidigare, varken att blogga eller hälsa på alla eller visa oss i kommentarerna, men så är det och så får det vara. Livet måste faktiskt få komma först och ta plats, det betyder ju inte att någon är bortglömd för det.
Basta:)
Men dom där bloggträffarna har vi full förståelse för att du inte vill missa, och det är ju bra det för då får vi också "träffa" dej lite.

Ha nu det riktigt bra, och kramar till dej i massor.

Svar: ja, dygnet skulle ha några timmar till så kanske man skulle hinna med lite mer om dagarna... fast det vetetusan, då skulle man väl hitta på massa nya saker som man "måste" göra hela tiden.
kramar!
Pernilla

2013-12-08 @ 19:40:51
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Jodå, tackar som frågar. Bara fint här. Eller ja...det rullar på. Det grämer mig att jag inte kunde/orkade vara med i onsdags. Ibland inser man att man inte kan vara med överallt om det nu inte går att klona sig...
Kul att du är tillbaka i bloggvärden!

Svar: man kan ju inte vara med på allt, så är det bara, det går inte alltid att få ihop tiden. vi satsar på flamingofredag i gråtråkiga januari så vi får lite glamour i våra liv då istället :) jag lånade din bild på mitt kanelbröd förresten, hur fräck som helst är jag! kram!
Pernilla

2013-12-08 @ 22:14:12
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Emmy

Välkommen tillbaka! Även om det känts som vi hängt lite ändå, fast på annat håll. Det är svårt att få till det där bloggandet när resten av livet tar sin tid. Fast hotar de med att bloggdejterna uteblir, ja då får du ju glatt ställa upp. För vilka träffar ni har!
Lussebullar har jag också alltid sagt att jag inte gillar, men här snackar vi finfina saffransbullar!
Kram på dig fining.

Svar: det är ju tur att instagram finns när man inte orkar skriva långa uppsatser utan bara vill slänga iväg ett livstecken :)
de här bullarna alltså, jag är ju inte heller något saffransbulle-fan, men de här är riktigt goda. och fortfarande saftiga efter hur lång tid som helst, fantastiska! om du känner att du nångång ska göra saffransbullar igen så får du göra dessa!

kramar!
Pernilla

2013-12-08 @ 22:39:52
URL: http://remsansbistro.se
Postat av: Maria

Välkommen tillbaka! Här är det bara fint, speciellt när du är här igen och bloggar, du har varit saknad!

Svar: tack så jättemycket :)
Pernilla

2013-12-09 @ 09:28:39
Postat av: Tina N

Här är jag och jag mår också bra! Man kan inte vara överallt och vi ses ju dagligen (nästan) på Instagram. Mycket lättare där...en bild..några ord och så var det klart! :)
På bloggen måste man tänka till och skriva något lagom vitsigt...alldeles för ansträngande! ;)
Kram

Svar: hur bra som helst med instagram när man inte är på humör för att skriva några längre uppsatser ;) men ibland vill man ju faktiskt få ur sig lite mer och då är det ju bra att bloggen finns där, bortglömd och dammig i ett hörn...
kramar!
Pernilla

2013-12-09 @ 19:20:30
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Åsa

Tackar som frågar, här är det bra. Blev ännu bättre nu när du bloggat om årets i särklass godaste bulla :) To daj får!
Det där med bloggandet går ju upp och ner. Hade siktat in mig på rekordår i bloggposter men det kommer så ofta något annat emellan

p.s. vad mig beträffar får du komma på hur många träffar som helst - utan att blogga!

Svar: ja, herregud, förstår inte mig på de där som orkar/hinner blogga flera gånger om dagen... jag har nog rekordår i lägst antal bloggposter sen jag började blogga iaf ;)
Pernilla

2013-12-13 @ 05:34:26
URL: http://missmeistersmat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0