Trasig, blåslagen och sprucken i sömmarna är jag, men det är du också.

Jag vet att jag brukar säga att det enklaste är det goda, och så är det ju oftast också. Men ibland är det verkligen värt att lägga ner den där extra tiden på någonting. Att köpa hem de där extra ingredienserna som man kanske inte har hemma så ofta och att låta någonting ta väldigt lång tid på spisen för att bli färdigt. Igår åt vi en av favoriträtterna här hemma, och den är precis en sådan. Det är några ingredienser extra, det tar lite längre tid att förbereda, men det är så himla värt det. Här har ni, den bästa chiligrytan någonsin, ska ni bara göra ett långkok under eran livstid så gör denna:


Världens Bästa Chili

För 4 portioner

ca 400 gr grytbitar av nöt
1 paket bacon
1 gul lök
8 st vitlöksklyftor
2 st morötter
5 selleristjälkar
2 st röda chilifrukter
3 tsk chipotle-sås
2 msk ingefära
2 burkar krossade tomater
1 stor burk (50 cl) ljus öl
2 msk oxfond med rödvin
1 msk honung
1 dl rödvinsvinäger
2 st lagerblad
oregano
spiskummin
1 gul paprika
1 röd paprika

Strimla bacon.
Bryn köttet och bacon i smör i en stor gryta. 
Skala lök och vitlök och finhacka.
Skala morötterna och skär i bitar.
Hacka sellerin.
Kärna ur och hacka chilin.
Ta ur köttet och bacon ur grytan.
Fräs vitlök, lök, morot, selleri och chili tillsammans med ingefära i grytan.
Lägg tillbaka köttet och bacon i grytan.
Häll över tomater, chipotle-sås, öl och oxfond.
Tillsätt kryddorna, honungen och vinägern.
Låt puttra i ca 1 timme.
Kärna ur och dela paprikorna.
Lägg ner i grytan och låt koka ca 2 timmar till.

Sen kan man servera med vad man vill. Vi hade som synes stekta majskolvar och tortillabröd som jag värmde i en torr grillpanna och sedan skar i trekanter. Men det går lika bra med ris, eller vanligt mjukt bröd, kokt potatis. Eller kanske tortillachips och en bönröra eller nåt. Vad vet jag, gör som ni vill. Men GÖR det.

Annars så var gårdagen som lördagar är mest nuförtiden. Lite skidor på teven, lite väldigt god frukost, en promenad i regnvädret, jag städade skafferiet och insåg att vi nog omedvetet är med i en sån där domedagssekt med tanke på hur mycket torrvaror vi har. Sen såg jag på Melodifestivalen för första gången för i år och tyckte det var roligt att de hade delat Eric Saade i fem och lät dem tävla med Manboy en gång till. Sen tyckte jag att Mattias Andréasson verkligen borde säga Förlåt Mig, till alla oss som var tvungna att ta del av hans Oscar Linnros-komplex. Men mest är jag fascinerad över att alla är upprörda över vilka som gick vidare, det är väl inte så konstigt att det blir fel. Det är ju samma människor som röstar på melodifestivalen som röstar i riksdagsvalen, det är väl klart att fel person vinner! Obvie!

The Megaphonic Thrift - Moonstruck

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Vilken härlig gryta!LÅngkok är så jäkla gott! Håller med dig om bidragen i gårdagens meldifestival! Varför ödslade jag 1 1/2 timme av mitt liv för den?

2012-02-19 @ 13:40:30
URL: http://matsafari.matmolnet.se
Postat av: Mårtenssons kök

Nej, gårkvällens melodifestival var bara ett bevis för oss att vi gör helt rätt i att hoppa över det spektaklet annars. Men, vi säger det igen, Ystad rules:)



Långkok i texmextyle, så gott!

2012-02-19 @ 18:57:43
URL: http://martenssonskok.blogspot.com/
Postat av: Anna

Det ska jag göra någon dag,promise.:) Har tänkt att göra chili länge faktiskt,och nu när jag fick ditt superrecept på det så ska jag slå till!:) Kram

2012-02-19 @ 19:55:37
Postat av: Malin

Tycker oxå det är gott och värt det med dessa lite krångligare, mer tidskrävande rätterna, tycker nästan dom är roligast, ska verkligen prova din gryta, jag menar är det världens godaste så!



Är riktigt pinsamt det här med melodifestivalen, vi börjar prata om att det kanske är dags att Sverige skrotar det helt, jag menar, kan vi inte leverera bra låtar och SERIÖSA sångare så borde det ju vara självklart att vi la av, eller?

Kram

2012-02-20 @ 09:13:43
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Så gott, ibland kan man bli så sugen på en chili eller mustig köttgryta!

Ja, jag kan hålla med om att vanlig snickers är godare men går inte riktigt att jämföra faktiskt mer än att det är choklad och smak av jordnötter :)

2012-02-20 @ 10:07:53
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Kim

Dreggel dreggel. Det sjyssta med långkok är ju att även om det tar lång tid så kan man ju göra annat undertiden. Tex förbereda, eller äta upp, efterrätt.

JA, stor dag imorgon! Firar hellre dig än semlan såklart.



2012-02-20 @ 19:44:07
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: custom written essays

Jag älskar denna maträtt! Men jag naturligtvis en förenklad version av hans recept.

2012-02-21 @ 11:46:15
URL: http://customessays.ws/about-written.php

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0