I morse när jag vaknade hade jag en sång att dela med mig av.

Fast nu luras jag lite grann för jag hade inte alls någon sång att dela med mig av när jag vaknade i morse, det är väl för tusan bara disneyprinsessor som vaknar på morgonen med en sång på läpparna? Vi vanliga dödliga vaknar ju på morgonen med ångest och mordlystnad.
 
Däremot har jag lite beröm att dela med mig av. Vad duktiga ni är som inte gick och köpte upp allt puffat ris som jag bad er om förra veckan! Det fanns massor av puffat ris på affären när jag skulle köpa det, faktiskt så himla mycket så att de bara hade enorma påsar och nu ligger alltså en gigantisk påse med puffat ris i skafferiet. Pyttepyttelite av det puffade riset använde jag i alla fall till att göra dessa:
 
Marängbakelser

ca 5 st
 
3 st äggvitor
2 dl socker
2 dl puffat ris
 
vispad grädde
blandade bär
 
Sätt ugnen på 125 grader.
Vispa äggvitor och socker till en fast marängsmet.
Vänd ner riset i marängen.
Måla ut 10 jämna cirklar på bakplåtspapper.
Klicka eller spritsa ut marängen i cirklarna.
Grädda i mitten av ugnen i 1 timme & 15 minuter.
Stäng sedan av ugnen och låt marängerna torka helt på eftervärmen.
När marängerna torkat och svalnat;
lägg ihop dem två och två med vispad grädde och bär emellan.
 
Sen äter man en sån och blir alldeles tokmätt. Och väldigt glad. Alla blir väl glada av maränger, grädde och bär. Nu undrar jag mest vad jag ska göra med resten av det puffade riset, det enda jag kommer på är såna där choklad-rispuffar men jag kan ju inte göra såna varje dag i ett år...
 
Nu ska jag ta mig en liten promenad. Alla gnäller om att det är så kallt och nu är hösten här och blablabla, men jag tycker det är hur skönt som helst. För första gången på jag vet inte hur många veckor så känner jag mig inte konstant klibbig, äcklig och för varmt klädd. Så om det är det här som är höst och kallt (solsken och +18 grader, är det verkligen höst och kallt det?) så välkomnar jag det med öppna armar.
 
Rodrigo Y Gabriela - Savitri

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Det där låter som mina drömbakelser. Jag älskar nämligen både maränger, grädde och bär. Men en liten fråga: vad tillför det puffade riset? Tar inte det bara upp plats där det kunde varit maräng?

Svar: jag tror att meningen med det puffade riset är att det ska bli lite mer "umpf" i själva marängen, liksom nåt krispigt som bryter av... eller så är det meningen att det ska dryga ut bakelsen så det blir mer bakelse till liten peng?
Pernilla

2012-08-29 @ 13:39:28
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Mårtenssons kök

Håller absolut med dej, är detta höst så tar vi gärna lite mer av hösten:)
och gärna lite puffmaränger till det, tack!

Svar: höst + puffmaränger = sjukt bra kombo!
Pernilla

2012-08-29 @ 20:20:29
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Ja tack, jag som älskar maränger tycker jag åtminstone borde få provsmaka! ;)

Svar: du är så välkommen så amy, men du får nog skynda dig för det finns bara en kvar ;)
Pernilla

2012-08-29 @ 22:48:17
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/
Postat av: Tina N

Oj, du har börjat att svara här....mer tid nu eller? ;)

Du kan göra risbullar. Sök på nätet. Man blandar smör, socker, vaniljsocker, havregryn och en massa ris. Gör små bullar och rulla i ris och sedan äter man upp alla på en gång. Mmmm.... ;)

Svar: haha, det beror nog mer på att jag faktiskt inte har kunnat svara här innan men nu har de lagt till nån ny fin funktion så man kan göra det, kanon!
risbollar låter ju trevligt... kanske man kan slänga i lite kakao i också, det lät lite för sött för mig annars och choklad måste man ju ha till typ... allt!
Pernilla

2012-08-30 @ 18:32:53
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Amy's piece of cake

Ajaj, jag var inte tillräckligt snabb attans!

2012-08-30 @ 22:41:41
URL: http://amyspieceofcake.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0