Huset som byggdes av drömmar.

Jag tycker det är roligt att man ofta hör om artister som fick underkänt i musik och stjärnkockar som fick underkänt i hemkunskap, det säger ju en hel del om hur urbota fånigt det här med betyg är överhuvudtaget och att det faktiskt inte säger ett skit om vad du kan och inte kan. Själv fick jag ett VG i hemkunskap med förklaringen att jag skulle fått MVG om jag inte varit så busig, och såhär i efterhand kanske jag borde ha ifrågasatt varför inte Peter och Johan som var dem som jag oftast busade med inte fick höra samma sak. Betyg alltså. Vilket trams!

Men annars gillade jag ju hemkunskap, man slapp sitta still och så fick man äta saker. Inte dumt alls. Ett av recepten som vi fick lära oss på hemkunskapen har fått hänga med i många, många år nu, och det receptet är nog en av de främsta anledningarna till att jag tycker att matpaj är något av de bästa som finns. I fredags bestämde jag mig för att introducera det för Jimmy, och nu tänker jag dela med mig av det till er också. Himla tur för er att jag skrivit ner det och nu tänker föra det vidare till er i skrift, för hemkunskapsfröken Ulla pratade så fruktansvärt grovt bjursmål (som i sin tur är en extremvariant av dalmål) så hade ni frågat henne om receptet hade ni inte förstått ett ord.

Ullas Köttfärspaj

Pajdeg:
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 kokta kalla potatisar
50 gr smör
2 msk vatten

Fyllning:
ca 300 gr köttfärs
1 gul lök
1 morot
1 burk krossade tomater
salt
peppar
3/4 msk vetemjöl
oregano
1 vitlöksklyfta
1 msk soja

riven ost

Sätt ugnen på 200 grader.
Mosa potatisen och blanda ihop all ingredienserna till pajskalet.
Tryck ut degen i en pajform.
Skala och finhacka löken.
Skala och grovriv moroten.
Fräs köttfärsen och löken i smör i en stor kastrull.
Tillsätt krossade tomater, soja och morot.
Strö över mjölet.
Koka under omrörning tills färsen är grynig.
Pressa ner vitlöksklyftan och smaka av med kryddorna.
Lägg köttfärsröran i pajskalet.
Strö över riven ost.
Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
Servera med en sallad.

Det här är faktiskt den godaste köttfärspajen som finns och jag skulle gissa på att den blir precis lika god med quornfärs. Pajdegen är så himla god också, och smidig i och med att den inte ska förgräddas och massa annat trams. Så, nästa gång det är pajdags därhemma så ska ni göra denna. Okej? Det är inte ens ett förslag, det är faktiskt en order!

Nu ska jag slänga ihop en pizzadeg för nu börjar Jimmy rota runt i kylen hör jag. Det kan visserligen bero på att han håller på att göra en krusbärssorbet också, men det är bäst att ta det säkra före det osäkra.

Muse - Uprising

Kommentarer
Postat av: Everlasting

Köttfärspaj är en storfavorit hos mig och ändå har jag aldrig lagat en själv. Men nu är det bara att följa order då. Ajaj kapten!

2012-08-26 @ 18:55:57
URL: http://everlasting.nu
Postat av: Mårtenssons kök

Vår Ulla hette Stina, undrar om hemkunskapsfröknar bara hade namn av det slaget dåförtiden?

Potatis i pajdegen alltså? Har aldrig hört på maken, varför de då?

Svar: eller så är det bara såna som har såna "bastanta" namn som blir hemkunskapsfröknar? jag tror att våran nästan hörde ihop med inredningen i hemkunskapssalen...jag tror att potatisen var för att få en matigare paj, men det blir väldigt gott iaf!
Pernilla

2012-08-26 @ 20:10:20
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Blåbär

När vi gjorde den här pajen så "råkade" vi ha i 6 vitlöksklyftor. Jag kan tänka mig att den är betydligt godare med en.

Svar: lite som att jag alltid "råkade" krydda maten vi lagade lite extra när madde och lina tittade åt ett annat håll?!
Pernilla

2012-08-26 @ 20:30:11
Postat av: Emmy

Jag minns inte så mycket positivt med min hemkunskapsfröken. Vår gjorde också skillnad på killarna och tjejerna. Tror inte ens de behövde lära sig stryka annat vi fick göra. Men det var i alla fall där mitt matlagningsintresse började, så något måste hon gjort bra.

Svar: oj, stryka tror jag varken tjejerna eller killarna behövde göra på våra hemkunskapslektioner. däremot var det väldigt viktigt att vi lärde oss alla symboler på tvättlapparna i kläderna, det hade vi till och med prov på!
Pernilla

2012-08-26 @ 21:31:59
URL: http://remsansbistro.blogspot.se
Postat av: sofie mumsfillibaba

Udda med kokt potatis i degen.
Hemkunskapen var kul men kommer inte i håg mitt betyg. Det enda jag kommer i håg är att fröken hade sån enorm byst att när hon lärde oss vika servetter gjorde hon det på "hyllan":)

Svar: det där med kokta potatisen är nog för att det ska bli mer matigt tror jag, eller nåt ekonomiskt hittepå för att man ska göra av gamla potatisar man har liggande någonstans, men det blir en väldigt god pajdeg iaf!
Pernilla

2012-08-27 @ 20:51:46
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0