Dimmigt.

Jo, jag tänkte såhär att sist jag skrev om korv i den här bloggen så blev det ett snöoväder dagen efter. Så nu tänkte jag att jag testar om det kanske funkar en gång till, jag bloggar om korv och så kommer det fin vit snö och gör världen lite ljusare. Vad tror ni? Sist var det ju så lagom populärt, men då var det ju i slutet av mars. Jag tror att snö är lite mer uppskattat i december. Och blir det inte snö så får ni åtminstone ta del av ett gott och enkelt vardagsrecept:

Chorizoenchiladas

För 6 st

6 st tortillabröd
3 st chorizo
1 röd paprika
1 purjolök
1 liten burk majs
2½ dl créme fraiche paprika & chili
riven ost

Sätt ugnen på 225 grader.
Slanta korven.
Strimla paprikan och purjolöken.
Bryn korven, paprikan och purjolöken i smör i en stekpanna.
Blanda ner créme fraichen och majsen.
Fördela rören på tortillabröden.
Rulla ihop bröden och lägg tätt ihop i en ugnsform.
Strö riven ost över bröden.
Gratinera i ugnen i 10-12 minuter, tills osten smält och fått lite färg.
Servera med lite tacosås och en sallad.

Har man såna där små filurer hemma, eller bara inte är förtjust i stark mat så går det såklart bra att byta ut chorizon mot en mildare korv. Små filurer kan visserligen också gilla kryddiga korvar, det vet jag mycket väl. Här var vi tre stycken stora filurer som åt och vi gillade det allihopa.

När jag var liten ville jag bli taxichaufför i Göteborg, mest för att de pratade så mycket och så roligt. Nu tänker jag att jag kanske skulle ta och bli busschaufför i Göteborg, det är nämligen en sån himla härlig kille som kör 510'an vissa dagar. För några dagar sen när klockan var tidigt, tidigt på morgonen och vi stannade till i Partille körde han in mot busscentralen med orden: "Ja, då har vi nått våra drömmars mål: Partille Centrum! Ha en trevlig dag, och ni som vill får naturligtvis följa med till Jonsered också!" Och i eftermiddags på bussen hem plingade han till i högtalarna och sa: "God eftermiddag allihopa! Idag får ni vara med om en riktigt världsunik händelse, ni får nämligen åka med 510'an mot Lindholmen, det är det inte många i världen som får göra! Så välkomna ombord på denna underbara resa!" Såna där små saker, det kan ju verkligen göra en på glatt humör hela dagen. Fint!

Kate Bush - 50 Words For Snow

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Så härligt det är när det finnas sådana människor på sådana platser, de kan verkligen förgylla ens dag! Och så mycket roligare det måste vara för busschaffisen själv att jobba.



Så, då vet vi, snö i morgon då är det tack vare Pernilla och hennes korv! (Fast det lät ju nästan lite snuskigt..., men vi låter det stå)

2011-11-30 @ 21:48:08
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Men åh vilken underbar busschaufför! En del människor är verkligen helt fantastiska på att sprida glädje. Går ju inte att bli glad av en sån där :)



Jag gillar kryddig korv, och tortillabröd och när man gratinerar det. Kan ju inte bli annat än gott! :) HOPPAS PÅ SNÖ!

2011-11-30 @ 23:34:26
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Malin

Haha, gladlynt busschaufför! Det tror jag INTE är vanligt, här är dom sura och fula (ja alltså fula som i otrevliga, om dom är FULA har jag inte tänkt på men det är som säkert oxå ;-) )



På tal om choklad, har du smakat den nya mörka med fransk nougat inuti? Fast du kanske inte gillar fransk nougat heller ;-)? Men OM du gör det och inte har smakat den, GÖR DET!



Nu räknar jag med snö, jag menar, när du har skrivit om korv!

Kram

2011-12-01 @ 10:59:01
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: anna

åh gott det såg ut!



sv: du jag har faktiskt laddat iPaden med hela första säsongen av greek och en liten del av den andra :)

2011-12-01 @ 12:02:50
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: Nina

Om du kan fixa ner lite snö till Skåne också blir jag glad!



Vi brukar ofta prata om att det krävs så lite för att göra någons dag. Framför allt när det gäller busschaufförer faktiskt. Min man blev skjutsad till en bankomat en gång för att inte missa sin båt. Det pratar vi fortfarande om...

2011-12-01 @ 12:07:43
URL: http://denvassastekniven.se
Postat av: Charlotta

Peepee! Synd att du missade glöggen - ojojoj, vad mycket godis du missade. Nåväl, vi kanske kan styra upp en träff snart i alla fall?

2011-12-01 @ 21:30:28
URL: http://www.marepubliken.se
Postat av: Everlasting

Åh det är så underbart med folk som bara är genuint glada. Man blir ju så himla glad själv. Göteborg va? Dit kanske man skulle flytta...

2011-12-05 @ 23:07:14
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0