Jag kan inte vänta längre.

För några månader sedan cirkulerade det runt lite recept här i matbloggsvärlden på "chokladbollar som ska smaka som de man köper i affären", det var någon som skrev in till Allas och frågade hur man gjorde sådana och fick det väldigt konstiga svaret att det ska vara O'boy istället för kakao och vispad smet eller något liknande. Själv tyckte jag redan när jag läste det i Allas (min mammas Allas får jag väl tillägga, jag räknas ju trots allt som ungdom i ca 6 veckor till) att det lät konstigt. O'boy är väl alldeles för ljust för att det ska bli god chokladsmak, och vad jag har lärt mig är att det ska vara kaksmulor som är den hemliga ingrediensen.

Så idag gjorde jag mina egna hemgjorda arraksbollar och typ delicatobollar (men här kallar vi det D-boll, man vill ju inte bli stämd eller så) med kaksmulor. Och hörrni! Testa detta.

Hemgjorda D-bollar och Arraksbollar


Grundsmet (blir ca 15 st):
100 gr smör
1 dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3 dl sockerkaksmulor

För D-bollar:
1 msk starkt kaffe
kokos att rulla dem i

För arraksbollar:
ca 1-2 tsk arraksessens
chokladströssel att rulla dem i

Blanda smör, florsocker, kakao och vaniljsocker till en jämn mjuk smet.
Rör ner kaksmulorna, blanda väl.
Tillsätt den smaksättning du vill ha.
Ställ in smeten i kylen, ca 30 minuter.
Rulla till bollar och rulla dem i strössel eller kokos.
Förvara bollarna i kylen.
(Fast du kommer att äta upp dem typ omedelbums.)

Jag använde mig av en fulsockerkaka som jag köpte på Willys, den hade en bra konsistens. Men annars funkar det ju utmärkt att använda sig av en sockerkaka som ligger i frysen och bara dräller, eller en som börjar bli gammal. Sen slängde jag den i matberedaren och mixade smulor av den. Jag hade bara tänkt göra en sats med arraksbollar, men sen blev det så mycket kaksmulor kvar så då testade jag att göra en sort till. Och det gjorde jag bannemej rätt i. Jag förstår faktiskt inte hur jag ska låta bli att äta upp alla redan ikväll, jag förstår ännu mindre hur jag ska få Jimmy att inte äta upp alla under tiden som jag står i duschen. För nu ska jag duscha.

Duffy - Too Hurt To Dance

(tokbra bit det där. duffy gör visserligen ofta tokbra bitar, men den här är extra tokbra. faktiskt.)

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag lärde mig en gång för hundra år sen, när jag var tonåring ;-) att göra min bästis mammas arraksbollar, och hon hade oxå kaksmulor i den, fast både sockerkakssmulor och smördegssmulor (eller om det var mördeg, jag vet aldrig skillnaden...) och hjälp så goda dom blev!

Dina två varienter måste jag ju (tyvärr...) testa för dom låter lika goda fast enklare :-)



Du är farlig du Pernilla, med allt ditt gott ;-).



Hoppas grytan blir god på fredag, du talar väl om vad ni tyckte?



Kram Malin

2011-01-05 @ 08:07:41
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: hogie

Brukar ofta hitta konstiga saker i mat. En gång fick jag en bit (en rejäl bit var det faktiskt) säckväv i en dammsugare. Jädrar vad jag kunde moffla delicatogrejer sen! Presentkort is the shit.

2011-01-05 @ 10:20:35
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Emmy

Vad tog du för sorts kakor? Ska det vara småkakor? Får nog ta och testa D-bollarna. För det var ju ena fina bollar du har där :-)

2011-01-05 @ 15:39:31
URL: http://remsansbistro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0