Det här rummet...

Idag bestämde jag mig för att leka hemmafru istället för att vara arbetslös. Det är ganska schysst det här med att leka hemmafru, man får lite mer saker gjorda. Som att ta en väldigt lång promenad på två timmar (för alla vet ju att träna är en stor del av hemmafruns vardag), städa upp efter helgens bravader, gå och handla, hämta böcker som ens man beställt på biblioteket (att göra saker för sin man är också en stor del av att vara hemmafru) och sen fick jag lov att titta på några avsnitt av OC också för att få mer hemmafru-inspiration. Fast det bästa med att bara leka att man är hemmafru, är att man när som helst kan sluta leka det och bara gå tillbaka att vara arbetslös istället. Det kan man minsann inte om man är hemmafru på riktigt, då är man tvungen att få saker gjorda.

Men nu till det viktigaste jag har gjort idag, det som måste göras för att få vardagen att fungera. Nämligen att ha någonting som kan räknas som kvällskaka. Så idag har jag bakat bullar. Men det blev inga tråkiga kanelbullar för det tycker jag inte om, det blidde såna här fina bullar istället:


Chokladbullar

ca 35 st

1 pkt jäst
100 gr smör
4 dl mjölk
1½ socker
½ tsk salt
1 ägg
ca 13 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl nutella
1 dl florsocker
100 gr mjukt smör
1 tsk vaniljsocker

1 uppvispat ägg att pensla bullarna med

Smula ner jästen i en bunke.
Smält smöret på låg värme i en kastrull.
Tillsätt mjölken i kastrullen och ljumma spadet till 37 grader.
Vispa ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av degspadet och socker, salt och ägg.
Arbeta in mjölet i degen lite i taget tills du har en fin och smidig deg.
Låt degen jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen.
Ta upo degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i två delar och kavla ut till rektangulära plattor.
Bred ut fyllningen på plattorna.
Rulla ihop från långsidan och skär i ca 2 cm breda delar.
Ställ bullarna på bakplåtspapper med snittytan uppåt.
Låt jäsa under duk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter.

Jag behöver väl inte ens skriva att det var gott? Innehåller det Nutella så är det ju gott. Det vet väl varenda människa med vettet i behåll. Nu har jag ett helt berg med bullar som ligger och svalnar på köksbänken. Det känns fint. Så nu ska jag titta på Pretty Little Liars innan det är dags att ta itu med middagen. Fan. Jag är ju hungrig nu. Får man ta en bulle innan maten?

Rachel Harrington - Karen Kane

Kommentarer
Postat av: Susann

De såg verkligen goda ut! Synd att man inte har vägarna förbi :)

2011-01-17 @ 18:40:03
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Ska vi mejla dej adressen så du kan komma förbi med ett par. Du vet en i köket är totalt galen i Nutella...

2011-01-17 @ 20:30:35
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Jag bläddrade igenom Paolo Robertos bok 'Mina gästers mat' och hittade en chokladkräm (som mousse) som var smaksatt med mörk choklad och Grand Marnier och sedan toppad med hyvlad vit choklad... Ifall flaskan inte redan är slut ;-)

2011-01-17 @ 23:27:08
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Mmmm, chokladbullar dregel...

Du, jag tror att du skulle bli den BÄSTA lilla söta hemmafrun som nånsin funnits! Möta Jimmy i ett sött litet förkläde med grytan puttrande på spisen och lägenheten full av dofter från dagens bak ;-).

Det kanske är DET som är din framtid?? Ni gifter er, skaffar 2,3 barn i rasande fart och du tar han om hus och hem (och barn) och så lever ni lyckliga i alla era dagar.

Skämt å sido, jag är hemma, sen kanske jag inte är så bra som hemmafru för jag hatar att städa, men jag ÄLSKAR det!



Kram

2011-01-18 @ 06:45:54
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: charlotta

ska vi göra en deal? jag bjuder på lakritsmuffins (med tillhörande sniff...) och du bjuder på de här bullarna? ok? ja? bra!

2011-01-18 @ 09:59:05
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: mikaela

Inser nu att jag måste testa chokladbullar!

2011-01-18 @ 14:25:40
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Malin

Glömde säga förresten, vi tycke inte gratängen var något speciellt, ganska tråkig. Smakade lite som en vardagspastasås som skulle behövas pimpas upp med lite mera grönsaker eller nått ;-)



Kram

2011-01-18 @ 14:25:42
URL: http://www.cannolisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0