Jag vill ha dig.

Igår var jag lite våghalsig i köket och bakade någonting som jag aldrig bakat förut. Däremot har jag ätit det tusen miljarder gånger. Det här känns ju som någonting som man borde ha bakat som liten, eftersom det är så himla enkelt så borde det ju vara någonting av det första man någonsin testar. Men inte jag inte. Jag sparar mina utmaningar till äldre dagar. Sen att det inte var någon utmaning alls är ju en annan historia. Ja, småkakor denna veckan också. Minimal arbetsinsats och massor av kakor, det gillar vi ju. Det är nästan så det känns meningslöst att skriva ut receptet, men man vet ju aldrig. Nuförtiden bland alla macaroons, cupcakes, sugarpaste och surdegsbröd så kan det ju hända att ingen längre vet hur man gör dessa. Därför presenterar jag stolt: Kokostoppar!

Kokostoppar

ca 20 st

50 gr smör
200 gr riven kokos
2½ dl socker
2 ägg

Häll kokos i en bunke.
Smält smöret och häll över kokosen.
Rör ner socker och ägg.
Låt smeten stå till sig i 15 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Klicka ut smeten på pappersbeklädd plåt.
Grädda i ca 10 minuter tills kokostopparna fått en fin färg.



Mums, vad gott! Såna här kvällskakor gillar vi. Speciellt när det finns kakor kvar sen förra veckan också, det blir som ett litet barnkalas varje dag. Och det finns ju alltid något att fira! Idag kan man till exempel fira att... Ehm... Ja... Att det är fredag i övermorgon! Det är ju lill-lördag idag dessutom, det kan man också fira. Eller så kan man bara fira att man lever, det är inte heller så dumt.

Cee Lo Green - Everybody Loves You [Baby]

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Har provat baka kokostoppar någon gång, totalt misslyckat kan vi ju informera om. Lust att buda ner några? Annars får vi väl helt enkelt göra som tidigare, be Håkans mormor:)

2011-02-16 @ 22:37:33
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Att man lever är inte dumt att fira alls faktiskt! Magnus skulle se dina cocostoppar, han älskar dom och trots det så glöms dom bort när jag ska baka, vet inte varför för jag gillar dom oxå.

Och helt ärligt, vad är det med dom däringa Macaroons och allt vad dom heter alla dessa trendiga kakor, vad är det för fel på alla mumsiga traditionella, va, va?? Tycker det är bra att du "dammar av dom" ;-)



Jaså, vintern har kommit tillbaka även till er, här har vi haft kallt och en massa nysnö i över 1 vecka nu men våren närmar sig, ja, det gör den faktiskt!



Kram

2011-02-17 @ 06:58:26
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Li

Fina :)

Jag brukar ha uppvispad äggvita i mina kokostoppar, dom blir dom höga och fina och ljvligt luftiga dregglar

Haha!



Ha en fin dag!

2011-02-17 @ 09:13:47
URL: http://sockerdrommar.wordpress.com
Postat av: charlotte

kokostoppar is the shit! det gjorde jag för några månader sedan, och bjöd calles jobb på - gissa om jag är poppis efter det, hoho.

2011-02-17 @ 09:19:51
Postat av: charlotta

och jag heter charlotta och inte charlotte (kompis har haft min dator - jag VISSTE att jag skulle glömma att ändra tillbaka till mitt namn. grr)

2011-02-17 @ 09:21:27
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: hogie

Du kunde ju ha gjort kokostopparna hypermoderna genom att sätta dem på en pinne!

2011-02-17 @ 10:40:34
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Tina N

Enkelt är underskattat! :)



Vilket enkelt recept, ska jag prova någon gång. Jag brukar göra mina på spisen.



Man kan fira att solen skiner...det gör den här idag! :)

2011-02-17 @ 11:18:05
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Det är en av de godaste kakorna jag vet! Älskar kokos!! Sitter själv och mumsar på kladdkakemuffins som jag och kidsen bakade igår. Snacka om barnkalas!!



Imorrn ses vi!! Det ska bli kul tycker jag!!

2011-02-17 @ 20:46:56
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim Arnehed

Vad kul din blogg är! kommer med all säkerhet att läsa din blogg igen! =P Ha en trevlig dag :)

2011-02-22 @ 07:59:06
URL: http://jade.se/paketresor

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0