Det finns ingen morgondag.

Idag gjorde jag det till sist. Jag tog mig i kragen, ryckte upp mig och tog mig ur vetebrödsträsket. Jag sa ju att jag skulle klara det! Istället blev det en annan gammal goding och klassiker som fick flytta in i kakburken. När jag och Storebror var sisådär 16-17 hade vi en peroid då vi bakade såna här nästan varje dag. Problemet är ju att har man väl tagit en så går det knappt att sluta, så därför fick vi lov att göra nya hela tiden. Plus att de går så himla snabbt och enkelt att göra, så det finns liksom ingen anledning till att inte göra dem. På en halvtimme har man ca 60 kakor, det är tamejtusan inte illa. Då kallade vi dem chokladsnitt, men enligt receptet jag använde mig av idag så heter de skurna chokladbröd.

Skurna Chokladbröd

ca 60 st

200 gr kallt smör
2¾ dl strösocker
ca 4 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda snabbt samman alla ingredienser till en deg i en matberedare.
Har du ingen matberedare går det väldigt lätt med händerna också.
Dela degen i sex bitar.
Rulla bitarna till längder och lägg på pappersbeklädd plåt.
Platta ut längderna något, med handflatan går jättebra.
Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker.
Grädda kakorna i ca 15 minuter.
Skär kakorna i sneda bitar medan de ännu är varma.

Så enkelt är det. Och så frukansvärt gott. En annan god sak som jag gjorde förut är att skippa pärlsockret och servera dem till citronpaj som man gjort i små portionsformar. Det blir jättefin brytning till det syrliga i citronpajen. När Jimmy kom hem från jobbet idag gick han direkt till kakburkshörnet och började ruska på burkarna tills han hittade burken med kakorna i och jag bara stod och tittade på honom eftersom jag inte ens nämnt för honom att jag bakat. "Jag kände i trappan att det luktade kakor!" Ehm... Ja. Okej.

Fy fabian, vad jag ska duscha och sova nu. Det gick ju inte att sova inatt för vinden ven så det visslade i hela lägenheten. Men nu verkar det ha lugnat ner sig, så inatt ska jag sova. Sådeså.

White Noise Sound - Don't Wait For Me

Kommentarer
Postat av: Emmy

Inatt ska jag också banne mig sova!

Tycker du kunde ha gömt kakorna på något riktigt konstigt ställe och sedan kollat hur lång tid det tog för Jimmy att lukta sig rätt ;-)

2011-02-08 @ 21:36:25
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Småkakor är fina grejer. Är nog snart dags för mig att göra en egen sats :)

2011-02-08 @ 21:47:07
Postat av: Malin

Haha, gulligt att "maken" känner doften redan i trapphuset och vet vad lilla "frugan" har haft för sig ;-)!! Jimmy måste tycka att han har världens bästa fru och vadå det har han ju oxå! Tyvärr, för jag älskar småkakor, så tycker jag dessa är tråkiga, kanske skulle jag behöva komma ner till Göteborg och smaka dina?? Jag menar då skulle jag ju ha en anledning menar jag!



Jag bakade kladdmuffins med minimarsmellows Ursäkta stavningen men du vet vad jag menar?) och jordnötter, dom blev brutalt goda!! Farligt liksom, tur att dom är mäktiga ;-)



Kramar Malin

2011-02-09 @ 07:50:20
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: hogie

Hoppas du inte blåst bort! Eller att taket inte blåst bort. Eller att en spårvagn kommit flygande.

2011-02-09 @ 15:42:34
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: charlotta

hahahahaha. gillar emmys förslag, kör på det nästa gång! har du funderat mer halv-åtta-hos-mig-förslaget? det riktiga alltså? :=)

2011-02-10 @ 09:58:34
URL: http://www.matrepubliken.se
Postat av: Li

Haha, ja, kakdoft sprider sig. Annars får man göra som Monica i "Vänner", ta fram fläkten och sprida lukt i trapphuset när man bakat för att locka till sig fikasugna gäster ;)

Skurna chokladbröd är supergott, i min bakbok tror jag dom heter "Märhtas chokladsnittar". Märkligt med namnen, känns som att alla kakor har hundra namn!

2011-02-10 @ 12:54:06
URL: http://sockerdrommar.wordpress.com
Postat av: hogie

Mäh, kolla - här är ju din kompis Ann(?)! http://sugarmonkey.blogg.se/

2011-02-10 @ 14:17:26
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: M A T B L O G G E N



Det ser jättegott ut.



Jag brukar baka dessa med sirap :



http://pernillawahlgren.se/jennys-matblogg/sega-chokladsnitt.html



Lätta och goda :-)



Trevlig torsdag



/ Jenny



Postat av: Mårtenssons kök

Så himla gott, med ett stort glas iskall mjölk till. Mmm, barndom...

2011-02-11 @ 21:25:23
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0