Min skugga på väggen sätter sig ner.

Vet ni vad som låg på marken när jag tittade ut genom fönstret i morse? Massor av chips i stora högar! Nej, riktigt så bra var det inte. Men nästan! Finfin vit snö såklart. Jag gick från att ha varit på argt morgonhumör till att bli überpepp och gick till med och sjöng på vägen till vagnen (ja, jag är uppvuxen i en pytteby där det är helt okej att sjunga högt på gatan om man känner för det och jag har inte riktigt vant mig av med det ännu). Snön är fortfarande kvar, det gillar vi! Hela världen blev så himla ljus och fin helt plötsligt, och så luktar det så gott av snö också.

Så nu när snön har kommit så är väl hösten helt över, och jag måste erkänna att jag har varit fruktansvärt dålig på långkok den här hösten. Annars brukar jag ju långkoka både till höger och vänster, men den här hösten har det bara blivit av två ynka gånger. Fy fabian! Men en av de gångerna var i fredags, och då åt en jättemumsig gryta som jag delar med mig av nu:


Köttgryta med sugar snaps och apelsin

4 portioner

ca 500 gr grytbitar av högrev
4 msk kalvfond
ca 1 liter vatten
1½ msk honung
spiskummin
cayennepeppar
koriander
1 msk majsstärkelse
ca 100 gr sugar snaps
4 st salladslökar
1 apelsin

Bryn köttet i smör i en gryta.
Häll på fond, vatten, honung och kryddor.
Låt sjuda under lock i ca 2 timmar, du kan ev. behöva tillsätta mer vatten.
Rör ut i majsstärkelsen i lite vatten.
Rör ner det i grytan och låt koka upp.
Skiva salladslöken.
Skär apelsinen i klyftor, skär bort allt det vita och skalet.
Blanda ner salladslök och sugar snaps i grytan och låt koka några minuter.
Smaka av med salt och peppar om du vill.
Tillsätt apelsinklyftorna precis innan servering.
Servera med couscous och en klick matyoghurt.

Jag gjorde såklart våran gryta ganska stark, men det där gör man som man själv vill. Gott var det i alla fall. Jag måste hinna långkoka lite mer i vinter, man blir ju så glad av den lilla grytan som står där och puttrar på spisen hela dagen. Ehm. Ja, det är tur att man är lättroad.

Nu ringde Jimmy och sa att min bloggtid är slut, så nu måste jag sluta. Jag åker och handlar lite mat istället, sen ska jag laga lite mat. Sen ska jag sova för imorgon är det sån där rolig stiga upp klockan 04.00-morgon. Woop, woop!

Israel Nash Gripka - Fool's Gold

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Långkok is da shit! Vad gott det låter. Den får jag nog lägga i högen.

Men du...hur luktar snö?? Visst är det fint men blev rackarns halt!

2011-12-06 @ 20:17:57
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Kim

Jag håller med Sofie, LÅNGKOK FTW.



Och Stand By Me är det väl? filmen alltså.

2011-12-06 @ 20:26:06
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: carolina - med Lo:s syskon i magen.

Jag köpte oxlägg som jag ska låååångkoka sönder i gryta på lördag, längtar redan!! haha ;-) här har snön också kommit =)



svar: jaa, gud jag borde tänkt på det där med extra huvudet och svansen alltså, kolhydraterns baksida, förutom att man typ dör om man äter potatis och bröd, visste du det? skitläskigt!!



;-)

2011-12-06 @ 21:38:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Klart man blir road av mat, speciellt när det är så god mat!

Visst är det fint med snö, men vi tycker gott ni kan dela med er lite till oss här nere, fast som det stormar så har vi kanske snart blåst upp till er!

2011-12-06 @ 21:48:57
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Mmm, underbart med långkok. Citrusfrukter i maten, då vet en att det är gott ;-)

ag vill också ha snö! Ska det vara kallt, så kan de väl ändå bjussa på lite snö.

Stiga upp klocka 4... Huah, lider med dig. Jag ska istället gå och lägga mig kl 8.

2011-12-07 @ 00:36:07
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Malin

Gott, här blir det oxå långkok idag, fast som pastasås, mumsfilibabba! Med vitkål, ett tillbehör man sällan använder men som är så gott!!



Vi har oxå snö :-) men i morse när jag och sonen gick ner till dagis så var det hagel/snöstorm, vågrätt, rakt mot oss, FY det var hemskt! Det ska singla ner i fullt solsken och -5, ja, det blir bra!



Kram

2011-12-07 @ 10:54:00
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: hogie

Mäh! Jag pratade precis med en kollega i Göteborg och hon ba.. Näää, vi har ingen snööö.. Och ja ba HAHAHA. Töligt för er att det snöar här då. Men på riktigt.. har ni snö? LJÖG hon för mig? Vill också ha snö. Som ligger kvar. I måndags låg det kvar en liten liten stund.

2011-12-07 @ 13:14:08
URL: http://hogieskill.blogg.se/
Postat av: Tess

Mm, nam nam! Det ser fantastiskt gott ut!

Men du, hur kände du Bella Bjurén då? :-) Nyfiken!

2011-12-07 @ 18:25:19
URL: http://theresiast.blogg.se/
Postat av: Nellie-Sockertussen

Jisses vad gott det ser ut =)



Jag har en tävling på min sida som jag tänkte tipsa dig om, du kan vinna ett unikt smycke =)



Och nästa vecka kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica =)



Titta gärna förbi och var med och tävla!



Kram

/Nellie



http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

2011-12-07 @ 20:17:26
URL: http://sockertussen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0