Jag dansar på din skalle.

Julstämnings-barometern står fortfarande nere på noll kan jag berätta, det verkar inte spela någon roll vilka knep jag tar till med. Det är klart att när det har regnat nästan konstant i flera månader så är det lite svårt att få tag i den där julkänslan, det känns lite som att vi har stannat i oktober och inte kommer längre. Igår tog jag till med julgodisverkstad-knepet, det hjälpte inte alls. Men nu har vi åtminstone ett gäng jävligt goda pepparkakstryfflar i kylskåpet, har ni inte gjort pepparkakstryfflar ännu så finns det gott om tid kvar innan julafton:

Pepparkakstryfflar

100 gr florsocker
2 dl vispgrädde
50 gr smör
250 gr mörk choklad
2-3 msk pepparkakskryddor

Koka upp florsocker och vispgrädde på svag värme.
Klicka ner smöret lite i taget och bitar av chokladen.
Rör om tills allt smält och du har en slät smet.
Blanda ner pepparkakskryddor efter tycke och smak.
Låt svalna och ställ sedan in i kylen tills smeten halvstelnat.
Forma till bollar och rulla dem i kakao.
Ställ in i kylen för att stelna helt.

Gottegott. Jag har tänkt många gånger att jag ska orka vara så ambitiös att jag orkar doppa dem i vit choklad när de stelnat, men sen kommer ambitionen på villovägar. Mest för att de är så goda att jag tänker att det går lika bra som det är. Nomnomnomnom.

Idag köpte jag två hyacinther för att försöka peppa upp julstämningen. Sen är jag kom hem insåg jag att det vara ganska dumt eftersom jag ju åker tidigt tidigt på torsdagmorgon och då kommer de nog inte ha börjat blomma ännu, sen kommer Jimmy glömma att vattna dem så när jag kommer hem igen så har de dött. Nåja, Jimmy får ju njuta av dem i några dagar åtminstone.

Nu ska jag krypa till sängs och sova lite så jag är pigg och glad på min sista jobbdag innan jullovet. Semestern kanske man säger nu när man är vuxen och har ett fast heltidsjobb. På tal om vuxen så fyller jag 27 år om 2 månader, när jag tänkte på det häromdagen fick jag lov att lägga mig på gatan och hyperventilera lite. Nästan. Jag fick i alla fall lov att gå in på Hemnet och titta på radhus i Partille och vanliga hus i Leksand. Sova var det ja.

Kate Wax - Echoes In The Light

Kommentarer
Postat av: Johanna

Var så lugn. När du kommer hit till Sågmyra kommer du känna den stämningen:-) Vi har massa härlig snö som väntar dig! Och massa trevliga vänner med ;-)



KRAM!

2011-12-20 @ 23:35:40
URL: http://johannamariastrand.blogg.se/
Postat av: Malin

Det där låter jättegott, men jag vägrar, nu är godiset klart för i år, jag har så jäkla mycket annat som måste fixas i matväg.



Här fortsätter marken vara vit men tydligen så är 6 plusgrader på väg, på FREDAG, snacka om att bli snuvad på mållinjen liksom....



Kram

2011-12-21 @ 11:27:38
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: carolina - självkänsla, föräldraskap & graviditet

åh mums, krämiga tryfflar är så underbart! dock misslyckas jag JÄMT, så jag köper mina tryfflar ;-)

La praliné Gothenburg är att rekommendera =)

2011-12-21 @ 17:03:07
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Vi hoppas verkligen att du lyckas hitta stämningen i hembyn, om du så gör så får du gärna skicka ner lite till oss... Idag var det snarare vår än vinterkänslor när man gick ut:)

Jobbigt med hyperventilation, vi kan rekommendera en brun papperspåse att andras i. Just att den ärbrun varkar vara viktigt, iaf om man ska tro alla amerikanska filmer där dom gör så, och det ska man väl...?



Ha en riktigt fin resa "hem".

2011-12-21 @ 21:15:23
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Kim

Jag är inte den som är den som säger nej till pepparkakstryfflar. Det är ju choklad for gods sake!

Även om man nästan börjar tröttna på julgodis, innan det ens har varit jul...

Hoppas du hittar lite julstämning på vägen upp eller hemma-hemma.

2011-12-22 @ 11:50:53
URL: http://tantrussinsbak.blogspot.com
Postat av: Tina N

Hus i Leksand skulle jag satsa på! Då kan jag komma och äta tryffel hos dig, när jag är på hälsohem! ;)



God Jul!!

2011-12-22 @ 17:26:04
URL: http://frkkaka.blogspot.com
Postat av: Helena / Bara en kaka till

Alltså - kan man köpa julstämning på burk? Enligt vädret skulle det likaväl kunna vara en vanlig glåmig tisdag i mars. Typ. Men pepparkakstryfflar kan faktiskt hjälpa! Själv dricker jag vin. Höhö.

2011-12-22 @ 21:19:42
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Charlotta

Nu tror jag att du är i Sågmyra och har det alldeles ljuvligt. Njut ordentligt, hördu!



Kram!

2011-12-22 @ 21:31:34
URL: http://www.matrepubliken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0