Tom Tom.

Är det en vanlig dag? Är det en vanlig dag? Nej, det är ingen vanlig dag för jag har ätit paj idag! Inte vilken paj som helst heller, utan paj med chèvre i. Fy fabian vad fint. Det behövs inte mycket för att pigga upp en helt vanlig torsdag. Våga vägra snabbmakaroner och mamma scan-köttbullar. Ät paj istället! Till exempel den här pajen:



Chévrepaj

ca 6 portioner

Pajdeg:
1½ dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
100 gr smör
3 msk vatten

Fyllning:
½ zucchini
1 röd paprika
ca 8 st körsbärstomater
2 dl créme fraiche
2 ägg
180 gr chèvre
flytande honung

Blanda ihop pajdegen.
Rulla in i plastfolie och låt vila i kylen ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Tryck ut degen i en pajform. Nagga med en gaffel.
Förgrädda pajdegen i 10 minuter.
Skär zucchinin i skivor. Skär paprikan i bitar.
Bryn zucchini och paprika lite i en stekpanna.
Skär ca 150 gr av chévren i små bitar.
Blanda créme fraiche, ägg och och chévren i bitar.
Häll chevréröran i det förgräddade pajskalet.
Lägg över zucchini och paprika. Dela körsbärstomaterna i halvor och lägg på dem.
Sätt in i ugnen 15 minuter.
Skär den återstående chévren i skivor.
Ta ut pajen och lägg på chévren, ringla lite flytande honung över.
Sätt in i ugnen ca 10 minuter till.
Servera med en god sallad.

Jag behöver väl inte ens nämna att det var gott? Nej. Jag menar det. Det förstår ni väl själva att det var gott! Vad skulle det annars vara? Mer paj åt folket!

Den senaste tiden har jag varje morgon när jag borstat tänderna tänk att jag måste ringa upp Clara för jag hade ett missat samtal från henne. Men så tänker jag att jag kan ju inte göra det klockan halv sex på morgonen så jag ska försöka komma ihåg det på eftermiddagen. Gör jag det? Nej. Det gör jag inte. Idag gjorde jag det och när jag tittade i samtalslistan fick jag ju skämmas. 23'e augusti var det som Clara ringde. Hej hej, jag är världens bästa kompis. Jag förstår inte vart tiden tar vägen. Jag ska nog bli sån där tidsmiljonär, det verkar bra mycket mer givande än att vara pengamiljonär.

Nu ska jag titta på Halv Åtta Hos Mig. Idag har jag kokat knäck. Det är bara 98 dagar kvar till julafton, och med tanke på att tiden bara flyger förbi så är det ju lika bra att sätta fart med julstöket.

Black Mountain - Let Spirits Ride

Kommentarer
Postat av: Matpolisen

Våga vägra vardagstristess! Mer lyx i vardagen! 98 dagar kvar till jul och det är tid att börja fundera på julskinkan...

2010-09-16 @ 20:32:22
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Susann

Knäck! Det ser jag fram emot att få smaka på lördag :)

Så spara en åt mej!

2010-09-16 @ 21:04:34
URL: http://liladrommar.blogg.se/
Postat av: Mårtenssons kök

Men 98 dagar, herregud då är det dax att börja planera vilka sillsorter som ska stå på julbordet då!

Måste komma ihåg antalet dagar till barnen på jobbet i morgon...

2010-09-16 @ 21:55:54
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Malin

Paj! GE MIG! Saknar paj, det är såååå gott. Här finns inte ens en pajform. Lyckades hitta en jättestor gratängform i ett skåp här som antagligen aldrig blivit använd. Han jag bor hos är med andra ord inte så mycket för matlagning ;P Nästan så jag borde försöka göra paj ändå. Fick världens pajsug. Varför har dom ingen pajbuffé här i stan? Kanske skulle starta ett "pajeri" eller nåt? :P



I morgon är det fredag = chips? Jag ska iaf unna mig ostbågar. Och så är jag ensam hemma i helgen! :D I morrn efter skolan ska jag och kompisen jag bor hos äta lunch på stan, sen tar han tåget till Arvika över helgen. Freedom ;)



Kramar

2010-09-16 @ 23:14:06
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0