Det var ju roligt att se 16-bussen i alla fall...

Igår hade var Jolin och Evelina här på lite middagsbjudning. Som vanligt glömde jag att fotografera nästan allting jag bjöd på. Men jag kom ihåg att ta kort på efterrätten i alla fall. Efterrätt är ju den viktigaste rätten på en middag så det var ju bra gjort av mig. Det här bjöd jag på:


Melonsallad i lime- och myntamarinad


För 4 portioner

1 liten nätmelon
1 liten honungsmelon
1 dl vatten
½ dl strösocker
rivet skal och saft av 1 lime
½ kruka hackad mynta

Dela och kärna ur melonerna.
Ta ut kulor med hjälp av kuljärn eller skär fruktköttet i kuber.
Koka ihop vatten och socker till en simmig lag. Låt sockerlagen svalna.
Tillsätt limeskal och saft och den hackade myntan.
Häll lagen över melonbitarna.
Ställ i kylen och låt marinera minst 30 minuter.

Den här efterrätten smakar nästan som en mojito. Galet god och väldigt fräsch. Alldeles lagom efterrätt som man inte blir sådär tokmätt av. Dessutom är den bra för att man kan förbereda den innan så kan den bara stå i kylen och marineras medans man äter själva middagen.

Efter maten drack vi vin och cider och sen gjorde jag en Jimmy. Ja, fast Jimmy var också med och gjorde en Jimmy. Satte oss på bussen in till stan, klev av vid Grönsakstorget och tog bussen hem igen 6 minuter senare. En väldigt nödvändig bussresa. Evelina pratade innan jul om att hon skulle ha som nyårslöfte att hon skulle komma ut på krogen mer, vi är nämligen väldigt bra på att bli kvar på förfesten. Jag tror jag ska sno det löftet av Evelina faktiskt. Jag är helt hopplös på det där. Nåja. Det är ju ekonomiskt i alla fall. Det är ju bra nu när jag är arbetssökande och snart luspank. Phö.

Sharon Jones & The Dap Kings - My Man Is A Mean Man

Kommentarer
Postat av: Bakfia

mmm det där lätt gott!

2010-01-17 @ 17:38:46
URL: http://bakfia.blogg.se/
Postat av: S

Ser enkelt och gott ut, så mycket annat gott du har här på bloggen:)

/S

2010-01-17 @ 19:28:37
URL: http://blossomkitchen.blogspot.com/
Postat av: Ät med Nova

Åh, "smakar som en mojito"... då MÅSTE jag nog testa det där snarast :)



Basilika, choklad och jordgubbar är en överraskande god kombination, vet inte riktigt hur kryddan fungerar i andra smaksättningar men det är ju bara att testa sig fram i och för sig! :)

2010-01-17 @ 21:25:26
URL: http://blogg.passagen.se/novanen
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Jag älskar mojitos! Hähä! Så detta kommer nog att tillagas en del i sommar!

2010-01-18 @ 07:49:14
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: jorelinn

MMMmmmmm.. det var supergott allt!! jag blir hungrig igen. Påminde dig ju faktiskt om att ta kort! & ja... banga alla tre på det där viset.. när man tom har fått er på bussen till stan! själv betalade jag 60:- för 40 min stars n bars. men det var en jäkla bra klubb ändå måste jag säga! Nästa gång.. är det antingen min tur att göra en jimmy eller så kanske vi faktiskt lyckas komma ut allihopa

2010-01-19 @ 03:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0