Du behöver inte säga att du skulle älska det.

Jag är fortfarande förkyld. Jag förstår inte hur man kan snyta sig så många gånger på en dag utan att hjärnan åker med. Antingen så har jag helt enkelt ingen hjärna att snyta ut eller så åkte den med utan att jag märkte det. Men varför känns då huvudet så tungt? Konstigt det där. För att försöka mota bort förkylningen så har jag kokat soppa idag. Det ska ju vara bra mot förkylningar, det har jag sett på amerikanska tv-serier. Nu var det visserligen ingen kycklingsoppa jag kokade, utan en zucchinisoppa. Men det måste ju gå minst lika bra, amerikanerna gör ju bara kycklingsoppa av den anledningen att de inte vet vad grönsaker är för någonting.

Zucchinisoppa

4 portioner

1 vitlöksklyfta
1 purjolök
1 zucchini
1,2 liter vatten
2 tärningar kycklingbuljong
ca 50 gr bladspenat
1½ dl matlagningsgrädde
salt
peppar

Skala och finhacka vitlöken. Strimla purjolöken. Tärna zucchinin.
Fräs detta i en kastrull i någon minut.
Häll över vatten och smula ner buljongtärningarna.
Tillsätt bladspenaten.
Låt koka i ca 20 minuter.
Mixa soppan med stavmixer eller i matberedare.
Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt matlagningsgrädde.
Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
Servera med ett mjukt bröd.

Synd att det inte framkommer på bilden vilken härlig grön färg soppan hade. För det hade den. Så nu får allt den här förkylningen ta och fara sin kos. Jag missar ju matbloggarjulgodisgörarträffen idag. Ja. Där har ni ett ord att bita i. Nåja. Det är ju Paolo på teve snart. Alltid något att trösta sig med.

Interpol - Lights

Kommentarer
Postat av: Malin

Krya på dig! Och när du gjort det kanske du vill skriva min hemtenta? För jag vill inte!



Kramar

2010-12-02 @ 23:47:29
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0