Jag känner fortfarande...

Jag glömde bort att jag faktiskt åt middag igår också. Nej, jag glömde ju inte bort just att jag åt middag, men jag glömde bort att blogga om det. Så det får väl bli nu istället då.

Eftersom söndagens linssoppa var ett sånt lyckat koncept så körde jag vidare på samma spår. Det är bra det här med linser, speciellt när man har en plånbok som ekar ganska tomt. Som min gör för tillfället. Då är linser finfint, billigt och sjukt mättande. Jag är ju lite av en sucker för indisk mat också, och nu menar jag ju sån där fejkad indisk mat som finns här i Sverige. Maten de har i Indien på riktigt vet jag ingenting om för där har jag aldrig varit. Men fejkad indisk mat, det är jag en sucker för.


Daal


För 4 portioner

1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 röd chili
kanel
kardemumma
ingefära
gurkmeja
garam masala
1 burk krossade tomater (400 gr)
1 burk kokosmjölk
2 dl röda linser
1 dl vatten
ca 35 gr babyspenat

Finhacka lök, vitlök och chili.
Fräs på i en stor gryta tills löken mjuknat.
Krydda med kryddorna.
Häll över tomat och kokosmjölk.
Tillsätt linser och vatten.
Låt koka i ca 15 minuter, eller tills linserna mjuknat.
Smaka eventuellt av med mer krydda.
Tillsätt babyspenat strax innan servering.
Servera med naanbröd.

Nu finns det enormt många matlådor med linssoppor i frysen. Men det är ju bra, man vet aldrig när man behöver en lunchlåda. Det har varit rätt tomt på matlådor där på sistone, så det kan ju vara bra att fylla på den inför vintern.

Nu är jag på inte alls glatt humör så nu vill jag helst låsa in mig någonstans, dra täcket över huvudet och lyssna på Joel Alme. Eller springa till skogs och slå huvudet mot en trädstam. Någonstans mellan de två sakerna är mitt humör.

Robert Plant & Alison Krauss - Killing The Blues


Kommentarer
Postat av: Des

Fejkad indisk mat är bättre än ingen indisk mat!

2010-08-13 @ 17:47:51
Postat av: Mårtenssons kök

Glöm inte hjälmen när du ska ut och slåss med träden! Du gör i alla fall oss andra på gott humör ska du veta med dina roliga inlägg, även om du inte själv är på topphumör!

Hoppas du får en bra helg, och att humöret repar dej.

2010-08-13 @ 22:16:34
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0