Leksand är ett hockeybockeylag.

Ni vet det där gamla ordspråket: "Hjärnan lär sig vid upprepning, hjärtat lär sig aldrig." Det stämmer inte på mig. Min hjärna glömmer ALLTID att jag inte kan pyssla. Det slår aldrig fel. Någon kompis fyller år eller jag är på nåt dagis och jobbar eller något liknande och så får jag för mig att jag ska pyssla. Kanske göra någon personlig fin affisch, en scrapbook eller hjälpa något barn att rita. Jag kan ju inte. Varför inser jag aldrig det? Jag kan inte klippa rakt, jag kan inte skriva fint, jag har världens största klumpigaste fingrar så jag kan inte ens vika ett flygplan för tusan.

Senast min hjärna glömde detta var i söndags då jag skulle baka en födelsedagstårta till Jimmy. Eftersom Jimmy är en oerhört överdriven Leksands-supporter så tänkte jag baka en fin LIF-tårta till honom. Jag köpte vit & blå sugarpaste och så satte jag igång. Resultatet blev väl kanske inte det bästa, mest eftersom jag inte kan skära raka linjer. Men såhär såg tårtan ut iaf:





Tårtan gjordes på 3 vanliga sockerkaksbottnar. Och fyllningen måste ju såklart också bestå av något blått och vitt.
Så det blev vispad grädde som blandades med blåbär. Det blev lila, men det var ju BLÅbär åtminstone. Eftersom sugarpaste inte ska vara i kontakt med grädde så spacklade jag sedan tårtan med smörkräm med vit choklad.

Vit choklad smörkräm


200 gr vit choklad
215 gr smör
ca 5 dl florsocker

Smält den vita chokladen och låt den svalna.
Vispa smör och florsocker fluffigt.
Blanda ner den avsvalnade chokladen.
Vid behov, ha i lite mer florsocker.
Vispa till en slät smet.

Sedan täckte jag tårtan med vit sugarpaste, skar ut fyruddiga stjärnor i blå sugarpaste och gjorde ett litet snurrat band av blå och vit sugarpaste att för att täcka skarven längst ner på tårtan.

Det var första gången jag lekte med sugarpaste (det syns nog, haha), men absolut inte den sista. Och Jimmy var såhär glad:



Nu återstår ju bara frågan; vad ska Jimmy göra för en fin tårta till mitt tårtkalas? Jag väntar med spänning!


Ni väl inte missat att nominera eran favoritmatblogg till matbloggspriset 2009? Det kan ni göra här. Om ni känner någon som har en matblogg som ni tycker är fin alltså. Kanske en söt tjej i 24-årsåldern som bor i Göteborg, slavar på ett konditori för 40 kronor i timmen och behöver lite glädjeämnen här i livet. Om ni känner nån sån alltså. Då kan ni ju nominera henne. Faktiskt.

Belle And Sebastian - I Could Be Dreaming

Kommentarer
Postat av: emina -konst & kreativitet-

Ser god ut :)



Kolla gärna in min sida, full med teckningar och målningar jag har gjort;)

2009-09-28 @ 23:14:21
URL: http://eminacreations.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Jag tycker tårtan ser fantastiskt god ut men är det inte förjäkligt att blåa bär blir lila...pöh :)



Ha en bra dag!

2009-09-29 @ 07:27:01
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Ann

Jag säger ju att han blir bortskämd. Men om inte tårtbakeri är pyssel så vet jag inte vad som är det.

2009-09-29 @ 09:56:25
URL: http://www.derknackarsch.blogspot.com
Postat av: Kalasgott

Wow, vilken snygg tårta! Ser galet god ut också! :D

2009-09-30 @ 21:56:44
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Wow, vilken snygg tårta! Ser galet god ut också! :D

2009-09-30 @ 21:56:48
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Wow, vilken snygg tårta! Ser galet god ut också! :D

2009-09-30 @ 21:56:50
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: chanette

den såg mumsig ut innuti

2011-05-16 @ 16:12:00
URL: http://tartpalatset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0